Dar visai neseniai kelionės buvo matuojamos aplankytų objektų skaičiumi ir nuotraukomis telefone. Šiandien vis daugiau žmonių keliauja ieškodami ne vaizdų, o patirčių. Keičiasi ir pats požiūris į keliavimą – jis tampa sąmoningesnis, lėtesnis, labiau orientuotas į vietos pažinimą. Ir ne tik per lankytinus objektus, bet ir per autentiškas patirtis, tarp kurių vis dažniau atsiduria gastronomija.
Būtent tai šiemet įkvėpė ir „Litexpo“ vyksiančios tarptautinės turizmo ir laisvalaikio parodos „Adventur” organizatorius. Jau tradicija tapusį parodos formatą šiemet praplečia gastronominė dalis, kuri atliepia platesnę – patirtinio turizmo – tendenciją. Sausio 29–31 d. Vilniuje vyksiančioje parodoje bus galima ne tik sumedžioti patraukliausią kelionių pasiūlymą, susipažinti su įvairiomis kultūromis, bet ir ir paragauti, pajusti, įsitraukti.
Nuo „viskas įskaičiuota“ prie individualių patirčių
Turizmo sektoriaus atstovai pastebi, kad lietuvių kelionių įpročiai kasmet šiek tiek keičiasi. Keliautojai vis labiau pasidalija į dvi grupes: vieni vis dar renkasi komfortą ir „viskas įskaičiuota“ pasiūlymus, kiti – sąmoningai ieško laisvės ir individualių patirčių.
„Viešbučiai su „viskas įskaičiuota“ maitinimu vis dar išlieka populiarūs, tačiau net ir juos besirenkantys keliautojai vis dažniau domisi aukštesne maisto kokybe bei galimybe vakarieniauti à la carte restoranuose. Kita keliautojų dalis sąmoningai renkasi viešbučius be maitinimo arba tik su pusryčiais tam, kad turėtų daugiau laisvės ragauti vietinę virtuvę. Atsiranda ir tokių keliautojų, kurie renkasi tam tikras kryptis būtent dėl gastronominių potyrių ar pamėgtos virtuvės“, – pasakoja Lina Vaicekavičienė, bendrovės „Kelionių akademija“ pardavimų vadovė.
Pasak jos, šie pokyčiai daro tiesioginę įtaką ir turizmo paslaugų pasiūlai – vis dažniau keliautojams siūlomos ne tik kryptys ar viešbučiai, bet ir rekomendacijos, padedančios patirti vietą giliau.
Kelionės per skonį – būdas patirti šalį
Vaicekavičienė pasakoja, kad didėjantis susidomėjimas gastronominėmis patirtimis kyla iš patyrusių keliautojų poreikio atrasti kažką naujo ir autentiško, o ne kartoti jau pažįstamus scenarijus.
„Maistas yra neatsiejama kelionės dalis. Patyrę keliautojai jau yra ragavę įvairių virtuvių, tad naujose kelionėse jie nori atrasti ką nors naujo ir patirti tai autentiškoje aplinkoje, pačioje tos šalies kultūrinėje terpėje. Keliautojai tampa smalsesni, labiau vertina vietinę kultūrą ir siekia gilesnių, įvairesnių kelionės patirčių. O vietinės gastronomijos patirtys tikrai padeda giliau pažinti šalį ar regioną, nes atspindi vietos tradicijas, istoriją ir gyvenimo būdą“, – pastebi L. Vaicekavičienė.
Lėtojo turizmo asociacijos prezidentė Henrieta Miliauskienė pabrėžia, kad skonis šiandien tampa savotiška kalba, kuria keliautojai „skaito“ vietą.
„Vienas iš lėtojo turizmo kertinių principų – pažinimas per penkias jusles. Per maistą galima labai tiesiogiai patirti vietą – jos produktus, sezonus, tradicijas ir žmonių kasdienybę. Skonis tampa istorija apie vietą, jos žmones ir aplinką. Tokiu būdu keliaujančių žmonių daugėja, o skonis yra viena svarbiausių šio patyrimo dalių. Vis dažniau ieškoma ne paviršutiniškų įspūdžių, o gilesnio ryšio su lankoma vieta“, – sako ji.
Pasak jos, lietuviai vis dažniau ieško ne universalių, visur atpažįstamų skonių, o būtent autentiškų – tokių, kurie būdingi konkrečiam kraštui, regionui, konkrečiam miestui ar net mažam kaimeliui. Žmonėms svarbu ne tik paragauti, bet ir suprasti, kodėl maistas būtent toks.
Ar Lietuva gali sudominti per skonį?
Gastronominis turizmas Europoje ir pasaulyje jau seniai turi savo auditoriją, o Lietuvoje šis procesas vyksta palaipsniui. Vis daugiau dėmesio skiriama regioniniams patiekalams, vietiniams produktams ir jų istorijoms.
„Skirtingi Lietuvos regionai turi savitų skonių ir tradicijų, kurios gali tapti įdomiu atradimu atvykstantiems svečiams. Kuo daugiau šių skonių atsiskleidžia, tuo daugiau atsiranda paskatų keliauti po šalį – aplankyti ne tik didžiuosius miestus, bet ir mažesnius miestelius ar kaimus. Maistas čia tampa natūralia pažinties su vieta dalimi, leidžiančia geriau suprasti vietos kultūrą ir kasdienį gyvenimą“, – sako H. Miliauskienė.
Ji atkreipia dėmesį, kad tokios iniciatyvos kaip „Slow Food“ bendruomenės ir „Slow Food Farm“ ūkiai padeda Lietuvai tapti matomai vadinamųjų skonių medžiotojų žemėlapyje.
„Dažnai esame linkę kuklintis ir ne visada pastebime savo stipriąsias puses, nors jų tikrai turime. Lietuvos virtuvė gali būti įdomi tarptautiniame kontekste dėl savo artumo gamtai, sezoniškumo ir pagarbaus požiūrio į produktą. Tai ypač svarbu keliautojams, kuriems rūpi ne tik pats skonis, bet ir maisto kilmė bei jo atsiradimo istorija“, – sako ji.
Kai kelionės prasideda dar prieš išvykstant
Viena iš tarptautinės turizmo ir laisvalaikio parodos „Adventur“ organizatorių, Sandra Matiusovičiūtė, pastebi, kad keliautojams vis dažniau renkantis keliones ne dėl lankytinų objektų, o dėl patirčių, natūraliai keičiasi ir pats kelionių planavimo procesas.
„Lankytinų objektų sąrašą šiandien nesunku susidaryti internete, tačiau šiuolaikiniai keliautojai ieško ne tik informacijos. Jiems svarbi emocija, autentiškumas, asmeninis ryšys su vieta. Todėl ir parodos koncepcija plečiasi – siekiame lankytojus ne tik supažindinti su kryptimis, bet ir paskatinti paragauti, pajusti, įsitraukti. Tai leidžia kelionėms prasidėti dar parodos metu“, – sako ji.
Tad šiemet paroda tampa erdve, kurioje galima ne tik rasti idėjų būsimiems kelionių planams Lietuvoje ar užsienyje, bet ir išgirsti diskusijų kelionių temomis, pamatyti kultūrinius pasirodymus, susipažinti su skirtingų šalių tradicijomis. Patirtinę dalį papildo ir gastronominės erdvės – nuo vietinių bei kaimyninių šalių gaminių iki egzotiškesnių skonių, o „Mažųjų keliautojų“ salėje šeimos bus kviečiamos atrasti laisvalaikio galimybes jauniesiems keliautojams.
Pasak S. Matiusovičiūtės, norint iš tokių renginių gauti realios naudos, verta ateiti pasiruošus – iš anksto susipažinti su programa, apsvarstyti, kas domina, pasiruošti klausimus ir leisti sau būti atviriems netikėtoms idėjoms. Būtent taip gimsta kelionės, kurias vėliau primena ne tik gražios nuotraukos, bet ir autentiškos patirtys.

























