Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Antradienis, 21 spalio
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Pagėgiai
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Aktualijos » Atšvaitai – lietuviams svetimi: nenaudoja patys, nesirūpina ir vaikų saugumu

Atšvaitai – lietuviams svetimi: nenaudoja patys, nesirūpina ir vaikų saugumu

Paulius Liškauskas
2024-11-13
Aktualijos, Lietuva, Lietuvos naujienos
Laikas: 4 min skaitymo
Atšvaitai | Freepik

Atšvaitai | Freepik

FacebookTwitterLinkedin

Nors Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu yra panašios – tamsa ir dargana būdinga visų trijų valstybių orams, tačiau pėsčiųjų požiūris į jų pačių saugumą keliuose itin skiriasi. Naujausi tyrimo duomenys rodo, kad daugiau nei pusė Estijos gyventojų tamsiuoju paros metu nuolat dėvi atšvaitus, Lietuvoje taip elgiasi mažiau nei trečdalis, Latvijoje – mažiau nei penktadalis gyventojų.

Tai atskleidė draudimo bendrovės „Gjensidige” užsakymu „NielsenIQ” atlikta Baltijos šalių gyventojų apklausa. Apklausos dalyvių buvo klausiama, ar tamsiuoju paros metu jie dėvi atšvaitus.

Tyrimo duomenimis, didžioji dalis Lietuvos (28 proc.) ir Estijos (55 proc.) gyventojų nurodė, kad atšvaitus dėvi nuolat, didžioji latvių dalis (29 proc.) teigė atšvaitus dėvintys retsykiais.

„Kasmet tiriame eismo dalyvių saugumo kelyje įpročius ir matome, kad Lietuvoje, deja, jie nesikeičia. Situacija nėra gera, nes didelė dalis pėsčiųjų vis dar laikosi nuomonės, kad jų saugumas – labiau vairuotojų, o ne jų pačių reikalas. Šį požiūrį puikiai iliustruoja pastarųjų trejų metų statistika, o atšvaitas mūsų šalyje ir kaimyninėje Latvijoje yra nepelnytai nuvertinamas”, – kalba draudimo bendrovės „Gjensidige” Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.

Atšvaitai – ir dviratininkams bei paspirtukininkams

Tyrimas atskleidė ir kitą nedžiugią tendenciją, visose trijose Baltijos šalyse sumažėjo ir tokių gyventojų, kurie nedėvi atšvaito patys, tačiau pasirūpina, kad juos visada naudotų atžalos. Lietuvoje vaikų saugumu tamsiuoju paros metu rūpinasi 9 proc., Latvijoje – 8 proc., Estijoje – vos 3 proc. visuomenės narių.

„Vaikai – viena labiausiai pažeidžiamų eismo dalyvių grupių, todėl tėvai turi pasirūpinti, kad jie dėvėtų atšvaitus tamsiuoju paros metu. Dėl mažesnio ūgio ir  mažiau išlavintos orientacijos eismo aplinkoje vaikai gali netikėtai išbėgti į gatvę ar kelio kraštą, o vairuotojai – pastebėti juos per vėlai. Be to, dėvėdami atšvaitus vaikai mokosi eismo kultūros ir supranta savo atsakomybę už saugumą kelyje. Atšvaito dėvėjimas yra paprastas, bet labai svarbus veiksmas, kuris gali padėti apsaugoti vaikus nuo nelaimingų atsitikimų ir išgelbėti gyvybes”, – kalba V. Katilienė.

Draudimo bendrovės atstovė atkreipia dėmesį į dar vieną svarbų aspektą. Jos teigimu, atšvaitų poveikio pėsčiasis gali ir nesuvokti, nes atšvaitas atlieka savo funkciją, o pėsčiajam ji yra nepastebima – niekas nesikeičia ir nieko nenutinka. Tačiau, pasak V. Katilienės, skirtumą tikrai gali pajusti vairuotojai, kurie žmogų su atšvaitu tamsiu paros metu, šviečiant artimosioms šviesoms, pastebi iš 150 metrų atstumo, o asmuo be atšvaito tampa matomas tik 30 metrų atstumu.

„Dėl šios priežasties atšvaito svarba išauga užmiesčio keliuose, naujos statybos kvartaluose ir mažesnėse gyvenamosiose vietovėse, kur nėra šaligatvio, pėstieji juda važiuojamąja kelio dalimi, o automobilių leistinas greitis yra didesnis nei 60 km/val. Tamsiu paros metu čia be atšvaito einantys pėstieji beveik visiškai išnyksta kelio aplinkoje. Jei pėstieji matomi tik likus 20–30 metrų, vairuotojui, važiuojančiam 90 km/val. greičiu, tiesiog nebebūtų galimybių laiku sustabdyti transporto priemonę ar išvengti susidūrimo. Atšvaitas yra tarsi gyvybės draudimas, kurį įsigyti ir naudoti turėtų kiekvienas eismo dalyvis”, – pabrėžia V. Katilienė.

Pasak draudimo bendrovės atstovės, atšvaitus turėtų dėvėti ne tik pėstieji, dviratininkai bei važiuojantieji paspirtukais, tačiau ir automobilių vairuotojai. „Atšvaitai neabejotinai gali išgelbėti gyvybes. Itin iliustratyvus pavyzdys: kai vairuotojas, nedėvėdamas jokių jo matomumą gerinančių priemonių, kelkraštyje keitėsi ratą tamsiuoju paros metu, kita keliu važiavusi transporto priemonė jį stipriai sužalojo“, – pasakoja draudikė.

Tyrimo duomenimis, Lietuvoje ir Latvijoje atšvaitų niekada nenaudoja 16 proc. žmonių, Estijoje – 4 proc. gyventojų. Latvijoje tarp nedėvinčiųjų labiausiai išsiskiria 16-19 m. amžiaus grupė – daugiausia šio amžiaus žmonių sakė niekada nesegintys atšvaito.

Atšvaitas – pėsčiųjų žibintas

Pasak saugaus eismo eksperto, vairavimo mokyklos vadovo Artūro Pakėno, atšvaitų aktualumas neišnyksta, ypač tamsiuoju ir šaltuoju sezonu. „Automobiliuose yra žibintai, o dviratininkai, paspirtukininkai ir pėstieji jų neturi, jiems žibintus kelyje atstoja atšvaitai“, – kalba A. Pakėnas.

Ekspertas neigia mitą, kad atšvaitai pėstiesiems būtini tik užmiesčio keliuose. „Ši saugumo priemonė yra reikalinga visur, kur pėsčiasis gali susidurti su automobiliu. „Eidamas šaligatviu pėsčiasis yra saugesnis, tačiau kertant važiuojamąją dalį, tamsiai apsirengęs ir neturintis atšvaisto jis yra praktiškai nematomas“, – sako saugaus eismo ekspertas.

Pasak A. Pakėno, auštant arba temstant vairuotojų regėjimas dar nėra prisitaikęs prie aplinkos, todėl šie pereinamieji paros laikotarpiai – sudėtingiausi eisme. „Vairuotojų mąstymas „dar ne tamsu“ arba „jau prašvito“ dažniausiai sukuria ir didesnį atsipalaidavimą vairuojant, kuris dar labiau sumažina jų atidumą. Todėl prietemos laikas keliuose yra apgaulingas ir jį vertinti reikia itin atsakingai“, – tvirtina vairavimo mokyklos vadovas.

Įdomupaskaityti

Skirtas  finansavimas Telšių miesto Oskaro Goeldnerio skvero sutvarkymui

Priimamos paraiškos dėl medžiojamų gyvūnų daromos žalos prevencinių priemonių finansavimo

2025-10-20
Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?

Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?

2025-10-20

Saugaus eismo eksperto teigimu, pėstieji atšvaitą turėtų dėvėti ne bet kurioje kūno vietoje: „Šiai saugumo priemonei svarbu rasti vietą nuo juosmens iki kelių, nes būtent šiame aukštyje yra vairuotojo žvilgsnis ir automobilių šviesos.“

Ekspertas pataria, kaip patikrinti, ar atšvaitas veikia. „Tai galima padaryti naudojant kišeninį arba išmaniojo telefono žibintuvėlį, pakeliant šviesos šaltinį iki akių lygio ir nukreipiant šviesą į atšvaitą tamsioje aplinkoje. Jei atšvaitas veikia, šviesa bus aiškiai atspindima atgal“, – pataria vairavimo mokyklos vadovas.

Jis kritiškai vertina Lietuvos eismo dalyvių elgseną tamsiuoju paros metu. „Jie dar, deja, nenori pripažinti vakarietiškos eismo kultūros, todėl neretai kvestionuoja atšvaitų ar šalmų dėvėjimo būtinybę.

Nenorą saugoti savo sveikatą ir gyvybę vertinu kaip primityvų užsispyrimą, kurį būtina keisti aktyviu visuomenės edukacija ir, esant poreikiui, baudomis“, – apibendrina A. Pakėnas.

Lietuvos, Latvijos ir Estijos 16-64 metų žmonių apklausa buvo atlikta šių metų balandį, apklausiant po 1 600 kiekvienos Baltijos šalies respondentų. Tyrimo paklaida – 2,45 proc.

DalintisDalintis

Panašios naujienos

Kaip ir kasmet: vos prasidėjo šildymo sezonas – gaisrų vėl padaugėjo
Aktualijos

Kaip ir kasmet: vos prasidėjo šildymo sezonas – gaisrų vėl padaugėjo

2025-10-20
Puoselėkime senuosius lietuviškus papročius, būkime kritiški  Helovino renginiams
Aktualijos

Puoselėkime senuosius lietuviškus papročius, būkime kritiški Helovino renginiams

2025-10-19
Teismas dėl neskaidrių viešųjų pirkimų organizavimo kaltais pripažino UAB „Raseinių vandenys“ buvusį direktorių ir kitus du asmenis
Finansai

Lietuviai atsakė, ką darytų netikėtai gavę 1000 eurų

2025-10-17
Maistas
Gyvenimas

Lietuviai netaupo ir išmeta tonas maisto: ką galime padaryti?

2025-10-17
Pinigai
Finansai

5 mln. eurų parama trumpoms tiekimo grandinėms

2025-10-17
Padangų keitimo metas: trys vietos, kur jas galima priduoti nemokamai
Aktualijos

Padangų keitimo metas: trys vietos, kur jas galima priduoti nemokamai

2025-10-16
Aušra Širvinskienė
Aktualijos

Priklausomybė nuo narkotikų, alkoholio, lošimų, interneto: kurias žmonės vertina kaip žalingiausias ir ką sako specialistai?

2025-10-15
Automobilių spūstys vėl dusina miestus: ar dėl jų išaugo eismo įvykių skaičius?
Kriminalai

Spalį šalies keliuose organizuojamos prevencinės priemonės

2025-10-15
Šventinis Liepos 6-osios savaitgalis Klaipėdos rajone
Akmenė

Akmenės rajone lankysis Lietuvos Respublikos Prezidentas

2025-10-14
Vaikui depresija ar tik bloga nuotaika: kaip atpažinti ir padėti?
Aktualijos

Jaunimas darbo rinkoje: nepasirengę dirbti, o pradėję – nepasirengę likti

2025-10-14

Skaitomiausia

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą
Aplinka

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą

2025-10-18
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Laukai
Naujienos

Pradėtos mokėti avansinės išmokos, susijusios su plotu ir ūkiniais gyvūnais

2025-10-17
Pinigai
Kriminalai

Pareikšti įtarimai Akmenės rajono Seimo nariui Tomui Martinaičiui

2025-10-17
R. Lomažas – apie Europos čempionatą, patirtį Eurolygoje ir malonų jausmą atvykti į Klaipėdą
Klaipėda

R. Lomažas – apie Europos čempionatą, patirtį Eurolygoje ir malonų jausmą atvykti į Klaipėdą

2025-10-16

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Pradeda veikti Baltijos kultūros centrų tinklas

Pradeda veikti Baltijos kultūros centrų tinklas

2025-10-20
Jurbarkiečių klaidos varžybose prieš Marijampolės „Sūduva-Mantinga“

Jurbarkiečių klaidos varžybose prieš Marijampolės „Sūduva-Mantinga“

2025-10-19
Klaipėdos „Neptūno-Akvaservis“ nusileido „Žalgirio“ jaunimui

Klaipėdos „Neptūno-Akvaservis“ nusileido „Žalgirio“ jaunimui

2025-10-19
I. Sargiūnas siautėjo pirmoje pusėje, tačiau „Rytas”  tik lemiamu metu palaužė „Neptūną”

Vilniaus „Rytas” lemiamu metu palaužė Klaipėdos „Neptūną”

2025-10-19
NBA finišo tiesiojoje: apžvelkime turnyrines lenteles

„Vytis-VDU“ dramatiška pergalė prieš Palangos „Olimpą“

2025-10-19
Rungtynių pulsas: 3 įdomūs faktai apie „Ryto“ ir „Neptūno“ rungtynes

LKL įdomiausi artėjančių rungtynių faktai

2025-10-19

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą

2025-10-18
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25

Naujausi

Kaunas gali pasigirti kaip čempionų miestas

Kaunas gali pasigirti kaip čempionų miestas

2025-10-21
Šeima

Jūsų stiprybė – tapti vaiko globėjais ar įtėviais

2025-10-21
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.