Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Sekmadienis, 16 lapkričio
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Pagėgiai
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Technologijos » Ryžių lukštai ir ananasų atliekos vietoj plastiko ar odos: kuo modernūs automobilių interjerai pranašesni už pirmtakus?

Ryžių lukštai ir ananasų atliekos vietoj plastiko ar odos: kuo modernūs automobilių interjerai pranašesni už pirmtakus?

Paulius Liškauskas
2024-10-03
Technologijos, Transportas
Laikas: 4 min skaitymo
Mazda MX-30 interjere naudojamos tvarios medžiagos (Gamintojo nuotr.)

Mazda MX-30 interjere naudojamos tvarios medžiagos (Gamintojo nuotr.)

FacebookTwitterLinkedin

Naujų automobilių taršą mažinantys inžinieriai jau kurį laiką vien galios sistemomis neapsiriboja. Pažangūs gamintojai mašinų salonuose palaipsniui mažina gamybos metu taršą išskiriančių ar vėliau sunkiai utilizuojamų medžiagų kiekį. Anksčiau įprastus plastikus vis dažniau keičia iš jūrų ar vandenynų dugno atkeliaujančios atliekos. Perdirbus, jos virsta kokybiškais audiniais. Tačiau ir tuo neapsiribojama – automobilių kūrėjai verčiasi per galvą, kad sukurtų vis originalesnių medžiagų. Kokios jos?

Pranoksta taršesnes medžiagas

Automobilių salonuose tradiciškai vyrauja įvairūs plastikai, guma ir jų junginiai. Tad gamintojai visų pirma puolė ieškoti, kokiomis tvaresnėmis alternatyvomis būtų galima pakeisti šiuos komponentus. Taip imtasi perdirbti jau panaudotą plastiką. Pavyzdžiui, tokie gamintojai kaip „Ford“ ar „Cupra“ naudoja perdirbtą PET plastiką sėdynėms gaminti, o „Range Rover“ automobilių plastiko detalėmis virsta iš vandenynų ar jūrų ištraukti išmesti žvejybos tinklai.

Beje, prabangesnių automobilių kūrėjai, kurių modelių kėbuluose gausu aliuminio, nuolat ieško būdų, kaip panaudoti šią perdirbtą medžiagą. Štai „Jaguar“ iš surinkto aliuminio laužo vėliau gali perlieti naujų automobilių dalis.

Dar viena kryptis – natūralių, atsinaujinančių ir biodegraduojančių audinių, kurių gamybai reikia mažiau energijos nei verpiant sintetinius audinius, naudojimas salonuose. Tai gali būti  kanapių ar linų pluoštai, bambukas ir pan. Pavyzdžiui, natūralius pluoštus elektromobilyje i3 pritaikė BMW, o medžiagų inovatyvumu blykstelėjo „Mazda“ gamintojai, elektrinį MX-30 ir įkraunamąjį hibridinį MX-30 R-EV dekoravę ąžuolo kamštiena.

Ekologiškos kamštienos gamyba (Gamintojo nuotr.)

Įmonės taip pat renkasi organinius audinius, siekdamos sustiprinti plastiką ar pakeisti iš taršių šaltinių, kaip antai stiklo pluošto ar naftos produktų, išgaunamas medžiagas. Tam pasitelkiamas sojų porolonas, šiaudai, kokosų riešutų pluoštas ar net ryžių lukštai. O itin daug resursų gamybos metu eikvojančią odos apdailą keičia veganiškos odos alternatyvos. Jos gali būti sukurtos iš ananasų atliekų, obuolių žievelių ir jau minėtų perdirbtų plastikų. Pavyzdžiui, tokia oda įvairius savo mašinų salonų elementus aptraukia „Tesla“.

Laidos apie automobilius „Autopilotas“ žurnalistas Vytenis Kudarauskas sako, kad jam didžiausią įspūdį palieka tokios iš perdirbtų medžiagų pagamintos apdailos detalės, kurios vizualiai niekuo nesiskiria nuo jau įprastų. Eksperto teigimu, gamintojams jau pavyko pasiekti tokį lygį, kai kokybe tvarios medžiagos ne tik nenusileidžia, bet ir lenkia tradicines.

„Vis dažniau galima pastebėti augalinės kilmės medžiagų. Jos ne tik įdomiai atrodo, bet ir yra puikiai integruotos vizualiai. Be to, jos atveria daugiau galimybių į saloną pažvelgti kūrybiškai, suteikia erdvei daugiau jaukumo ir tuo pat metu išskirtinumo“, – sako pašnekovas.

Mazda MX-30 R-EV

Perdirbta ir perdirbama

Gamintojams svarbu, kad tvarios medžiagos leidžia ir toliau suderinti prabangą, komfortą ir praktiškumą su nauja, vis svarbesne dedamąja – ekologija. Pavyzdžiui, minėta ąžuolo kamštiena „Mazda MX-30“ modelyje ne tik sumažina automobilio anglies pėdsaką, bet ir sukelia šilumos, natūralumo pojūtį.

„Ši minkšta, maloni liesti medžiaga išsiskiria unikalia struktūra. Ji suteikia kiek daugiau žaismingumo apskritai labai santūriam šio modelio salono dizainui. Ieškodami naujų, gamtai palankių medžiagų, gamintojai gali išsilaisvinti iš stereotipinių rėmų,  nustebinti savitumu, bet tuo pat metu išlaikyti kokybę ir kitas salono medžiagoms būdingas savybes“, – japonų sprendimą vertina V. Kudarauskas.

Kad parenkant naujas medžiagas siekiama būtent tokio savybių santykio, rodo ir kitų pramonės šakų pavyzdžiai. Pavyzdžiui, visame pasaulyje populiarus lauko drabužių prekių ženklas „Patagonia“ daugelyje savo gaminių naudoja perdirbtą poliesterį, pagamintą iš plastikinių butelių, ir netgi pradėjo vykdyti „Worn Wear“ programą: klientai skatinami taisyti, pakartotinai naudoti ir perdirbti savo aprangą.

Panašiai bendrovė „Adidas“ padarė didelę pažangą tvarumo srityje įgyvendindama „Parley for the Oceans“ iniciatyvą: ji bendradarbiauja su partneriais, kurdama avalynę ir drabužius iš perdirbtų plastikinių atliekų, surinktų paplūdimiuose ar iš pakrančių bendruomenių. Visi gamintojai pažymi, kad formuojant žiedinės ekonomikos elementus labai svarbu taikyti perdirbtas ir vėliau perdirbamas medžiagas.

Iš esmės taip galima paaiškinti ir įmonės „Mazda“ pasirinkimą naudoti unikalią medžiagą – Portugalijoje augančios specialios rūšies kamštinių ąžuolų žievę. Ją surenkant, augalai nė kiek nenukenčia, o nauja žievė visiškai atauga per 25 metus. Portugalija yra didžiausia pasaulyje kamštienos gamintoja ir eksportuotoja, o šalies pietryčių Alentežo regionas garsėja bekraščiais kamštinių ąžuolų miškais.

Kudarausko teigimu, tai ir įvaizdžio klausimas, ir įmonių nenoras veidmainiauti. Ekologijos temos aktualizavimas įpareigoja atsižvelgti į visus aspektus: pradedant degalais, būdais, leidžiančiais minimizuoti automobilio paliekamą ekologinį pėdsaką važiuojant, baigiant gamybos procesu ir medžiagomis, iš kurių jis pagamintas.

„Be to nemaža dalis vartotojų sąmoningai siekia būti kuo ekologiškesni, tam skiria nemažai dėmesio, jų neatbaido ir didesnė kaina. Automobilių pramonėje taip pat vyksta konkurencija dėl šio, sakyčiau, didėjančio pirkėjų rato, todėl natūralu, kad atsižvelgiama į poreikius bei tendencijas“, – pastebi pašnekovas.

Įdomupaskaityti

„Pigus“ dopaminas mūsų kasdienybėje: kaip socialiniai tinklai „apdovanoja“ smegenis?

Telefoniniams sukčiams – galas? Operatoriai blokuos dar daugiau suklastotų skambučių

2025-11-06
Pasiruoškite, netrukus „Facebook“ užtvindys DI generuotas turinys

Pasiruoškite, netrukus „Facebook“ užtvindys DI generuotas turinys

2025-11-05
Mazda MX-30 R-EV versija (Gamintojo nuotr.)

Derina su ypatinga technologija

Kamštiena pasižymi ypač praktiškomis savybėmis: puikiu atsparumu trinčiai, skysčių nepralaidumu, taip pat plastiką ar gumos mišinius pranokstančiu lengvumu. Šios ypatybės labai svarbios kuriant tiek elektromobilius, tiek ir hibridinius automobilius, nes jų gamintojams didelę reikšmę turi svoris.

Štai „Mazda“ kamštieną, veganišką odą ir iš PET plastiko perdirbtą pluoštą naudoja tiek visiškai elektriniame MX-30, tiek ir šio modelio unikalioje įkraunamojo hibrido MX-30 R-EV versijoje. Pernai pristatytas automobilis nėra įprastas iš tinklo įkraunamas hibridas, mat jame greta elektros pavaros sumontuotas nedidelis rotorinis vidaus degimo variklis, todėl papildomą elektros energiją kelionėms šis modelis gali pasigaminti naudodamas benziną.

Taip 50 litrų degalų baką turintis automobilis iš viso be sustojimo gali nuvažiuoti iki 680 kilometrų, o naudodamas vien baterijoje sukauptą elektros energiją gali įveikti iki 85 kilometrų. Be to, MX-30 R-EV modelis išsaugo visus elektromobiliams būdingus privalumus – nuo energingo įsibėgėjimo iki itin tolygaus važiavimo, nes vidaus degimo variklis neturi jokios mechaninės jungties su ratais ir veikia kaip paprasčiausias generatorius. Galią ratams užtikrina tik 122 kW galios elektrinis motoras.

Žymos: Automobiliai
DalintisDalintis

Panašios naujienos

Automobilis
Aktualijos

Vėl metas keisti padangas: kokias klaidas dažniausiai daro vairuotojai

2025-11-03
Policijos reidai keliuose lapkričio mėnesį
Lietuva

Policijos reidai keliuose lapkričio mėnesį

2025-11-03
Būkite kantrūs – Vėlinių savaitgalį kelyje bus ir ypač retai vairuojantys
Aktualijos

Būkite kantrūs – Vėlinių savaitgalį kelyje bus ir ypač retai vairuojantys

2025-10-30
Kompiuteris
Aktualijos

Europietiškos programinės įrangos alternatyvos, mažinančios priklausomybę nuo JAV ir Kinijos technologijų gigantų

2025-10-29
Štai, kas ryja jūsų telefono atmintį: patarė, kaip ją greitai atlaisvinti
Naujienos

Štai, kas ryja jūsų telefono atmintį: patarė, kaip ją greitai atlaisvinti

2025-10-27
Per šias Vėlines prognozuojamas dar intensyvesnis eismas – teks apsišarvuoti kantrybe
Aktualijos

Per šias Vėlines prognozuojamas dar intensyvesnis eismas – teks apsišarvuoti kantrybe

2025-10-22
Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?
Aktualijos

Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?

2025-10-20
Vienatvė ryšio amžiuje: tyrimai atskleidžia, kas gali padėti vyresniems šeimos nariams
Gyvenimas

Vienatvė ryšio amžiuje: tyrimai atskleidžia, kas gali padėti vyresniems šeimos nariams

2025-10-07
Saugaus eismo savaitė: policija vykdys daug tikrinimų
Lietuva

Spalį šalies keliuose laukiantys reidai

2025-10-02
Transportas

Aklosios vilkikų zonos veikia visai kitaip nei lengvuosiuose automobiliuose, kaip saugotis?

2025-09-30

Skaitomiausia

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų
Naujienos

Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

2025-05-16
Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras
Gyvenimas

Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras

2025-06-02
Lietuvos savivaldybių aplinkosaugos reitinge Tauragė – šeštoje vietoje
Aktualijos

Lietuvos savivaldybių aplinkosaugos reitinge Tauragė – šeštoje vietoje

2025-11-11
Lietuvių kūrėjai žengė į nišinę parfumeriją: kuria ne masėms, o ieškantiems išskirtinumo
Grožis

Lietuvių kūrėjai žengė į nišinę parfumeriją: kuria ne masėms, o ieškantiems išskirtinumo

2025-05-15

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Solidus startas ir finišas leido „Rytui-2“ triumfuoti pajūryje

Solidus startas ir finišas leido „Rytui-2“ triumfuoti pajūryje

2025-11-16
Klaipėdos „Neptūnas“ palaužė Utenos „Juventus“

Klaipėdos „Neptūnas“ palaužė Utenos „Juventus“

2025-11-16
Išretėjusioje „Neptūno“ įguloje spindintis D. Tarolis nepraranda kovinės dvasios: „Turime išgyventi ir nepasiduoti“

Išretėjusioje „Neptūno“ įguloje spindintis D. Tarolis nepraranda kovinės dvasios

2025-11-16
Išretėjusių telšiškių pergalių seriją sustabdė po krepšiais karaliavusi „Sūduva-Mantinga“

Išretėjusių telšiškių pergalių seriją sustabdė po krepšiais karaliavusi „Sūduva-Mantinga“

2025-11-16
Klaipėdos „Neptūnas-Akvaservis“ nusileido kėdainiškiams

Klaipėdos „Neptūnas-Akvaservis“ nusileido kėdainiškiams

2025-11-16
Atkakli Jurbarko ekipos kova  prieš Ukmergės „Steką“

Atkakli Jurbarko ekipos kova prieš Ukmergės „Steką“

2025-11-16

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

2025-05-16

Naujausi

Solidus startas ir finišas leido „Rytui-2“ triumfuoti pajūryje

Solidus startas ir finišas leido „Rytui-2“ triumfuoti pajūryje

2025-11-16
Klaipėdos „Neptūnas“ palaužė Utenos „Juventus“

Klaipėdos „Neptūnas“ palaužė Utenos „Juventus“

2025-11-16
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.