Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Ketvirtadienis, 22 gegužės
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Tautosaka – atgyvena ar būtinybė? II

Tautosaka – atgyvena ar būtinybė? II

Paulius Liškauskas
2016-02-23
Kultūra
Laikas: 6 min skaitymo
FacebookTwitterLinkedin

Įdomupaskaityti

Nuo žygio iki šviesų projekcijos – atminimo diena Raseinių rajone

Nuo žygio iki šviesų projekcijos – atminimo diena Raseinių rajone

2025-05-20
Lietuvos etnosporto 100 metis žaidynėmis paminėtas Naisiuose

Lietuvos etnosporto 100 metis žaidynėmis paminėtas Naisiuose

2025-05-20

Tęsiame interviu su Jurga Sadauskiene, humanitarinių mokslų daktare, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto Dainyno skyriaus mokslo darbuotoja, tautosakos šaltinių rengėja ir tyrinėtoja.

 Mūsų projekto tema – „Šeima kultūroje ir kultūra šeimoje“. Kokia šeima matoma tautosakoje?

Nelygu žanras. Pavyzdžiui, mažesniems vaikams skirtose gyvulinėse pasakose matysime kartu gyvenančius žmones ir gyvulėlius (arba tik gyvulėlius, žvėrelius, paukštelius). Personažų elgesys mažiesiems byloja apie skirtingus elgsenos modelius.

Stebuklinė pasaka dažniausiai prasideda ten, kur pagrindinio herojaus santykiai su tėvais nutrūksta. Neradęs laimės namie, herojus išeina jos ieškoti svetur. Tokių pasakų finale sukuriama sėkmingesnė už ankstesnę šeimą santuoka, už dorybes atlyginama, o neigiami herojai, kurie artimuosius engė ar skriaudė, neretai žiauriai nubaudžiami. Visai kitokia šeima buitinėje pasakoje ar etiologinėje sakmėje. Tai tekstai, skirti suaugusiems patiems pasijuokti iš savo ydų ir nemokėjimo sugyventi.

Priešingai nei pasakose, kuriose parodoma daug neteisingo elgesio, apribojimų, apgaulės, engimo ir atstūmimo, klasikinės poetikos dainose matome idealizuotą gimtosios šeimos vaizdą. Meilė, savitarpio pagalba, supratimas, atjauta sąmoningai rodomi ir adoruojami. Tėvų, brolių, seserų paveikslai – išskirtinai gražūs. Išimtis – baladės, perteikiančios dramatiškus konfliktus, pasibaigiančius vieno ar kelių šeimos narių žūtimi. Vėlyvesnės dainos dar kitokios. Sakykime, XIX a. pabaigos dainose jau gausu motyvų apie nesutariančius sutuoktinius, smurto scenų. Kita vertus, daugėja tekstų, kur individualizmas, žmogaus asmeninės patirtys svarbesni už jo priklausymą šeimai ar bendruomenei. Geriausias pavyzdys – romansas.

Jei siesime šeimos temos aktualumą su socialine realybe, pamatysime, jog senojoje tautosakoje – kaip ir anų laikų gyvenime – šeima buvo žmogaus saugumo, gerovės ir emocinio komforto pamatas. XX a. sukurtoje tautosakoje šeima jau nebe tokia svarbi.

Teigiate, kad tautosaka – geriausias buvusios aukštos šeimos kultūros liudininkas. Papasakokite išsamiau.

Kalbėsiu pavyzdžiais. Štai Liudvika Didžiulienė-Žmona, pirmoji lietuvių beletristė, XIX a. antrojoje pusėje užauginusi aštuonis vaikus. Nors vaikystėje gavo kuo puikiausią bajoraitei derantį išsilavinimą, savo vaikus augino su tautosaka, pačios surinkta kaimuose. Ji suprato, kad vaikų folkloro nepakeis antikinės literatūros skaitymai ar kita didaktinė ano meto lektūra. Kai šeimoje daug įvairaus amžiaus vaikų, folkloras – tinkamiausia priemonė visus užimti, suburti, linksminti ir ugdyti. Jos namų laisvalaikio repertuare – tradicinės lopšinės, žaidinimai, vaikų žaidimai, rateliai, pasakos ir dainelės. Tiesa, jau paaugusiems vaikams ji rašė draminius vaizdelius ar apysakas, tačiau iš moters atsiminimų žinome, kad dažniausiai laisvi vakarai prabėgdavo dainuojant liaudies dainas.

Kitas pastebėjimas. Dauguma tautosakos pateikėjų, iš kurių užrašyta po keliasdešimt tautosakos vienetų, savo repertuare turėjo ir vaikams skirtų kūrinėlių. Nuo kelių iki keliolikos, kartais ir dar daugiau. Kiek iš mūsų šiandien mokame daugiau nei vieną lopšinę ir daugiau nei porą žaidimų? Be to, pagalvokime, jei žmogus atsimindavo keliasdešimt pasakų siužetų, galėjo pasaką pritaikyti vaikui taip, kaip šiam labiausiai naudinga. Kuo jums ne privati biblioterapija? Čia pat verta pastebėti, kad pasakojimo būdu, stiliumi liaudies pasakos puikiai atitinka šiuolaikinius vaikų literatūrai keliamus reikalavimus.

Tautosakininkės Danutės Krištopaitės parengtame tritomyje „Aš išdainavau visas daineles“ rasime daugybės žinomų liaudies dainininkų liudijimų, kad jų gyvenime ypač didelę reikšmę turėjusios dainos. Paliudyta ir kaip jie tų dainų išmokę. Dauguma − nuo mažumės, „su motinos pienu“. Dainų klausymas, mokymasis padėdavo palaikyti balso kontaktą, kai motina ar tėvas dirbdavo. Taip perimtas dainavimas – pirmiau bendrystės laidas, o tik po to menas ar saviraiškos priemonė. Būtent taip išmoktos dainos ir kita tautosaka gali emociškai palaikyti krizių metu.

Senojo kaimo šeima man neatrodo tamsi. Tėvai turėjo įgūdžių, įpročių ir noro ugdyti vaikus brandžiai, atsakingai ir kūrybingai.

Kokia tautosaka tinkamiausia vaikams ugdyti?

Vienas svarbiausių ugdymo folkloru privalumų – sinkretinis jo pobūdis. Mažųjų žaidinimams būdingi judesiai lavina motoriką, koordinaciją, ritmo pojūtį, pratina prie kalbos. Kiek didesnių vaikų žaidimai suteikia svarbių pirminių socializacijos įgūdžių, leidžia vaikui geriau pajusti kūną, suvokti fizines bei vokalines galimybes, palyginti save su kitais vaikais. Tai padeda adekvačiau įsivertinti. Labai svarbios intelektiniam vaiko ugdymui yra mįslės, minklės, patarlės. Jos pratina suvokti metaforas, palyginimus, įžvelgti analogijas. O tai ne tik meninio, bet ir analitinio, mokslinio mąstymo pradžiamokslis. Taigi tautosaka padeda ugdyti kalbinius, literatūrinius, muzikinius, artistinius, socialinius vaiko gebėjimus, padeda jam visapusiškai bręsti.

Džiugu girdėti, kad buriasi jaunos mamos, kurios mokosi lopšinių ir tradicinių žaidinimų. Mūsų šeima taip pat dalyvauja folklorinio šeimų ansamblio „Virvytė“ (vadovė L. Sungailienė) veikloje, ir negaliu nematyti, kaip tai naudinga šeimai ir kiekvienam atskirai. Puiku, jei šeimoje mažamečiams reguliariai skaitomos pasakos. Jos pateikia bazinį socialinių situacijų rinkinį, kurį vėliau vaikas panaudos kurdamas savo elgesio modelius. Tautosaką, žaidimus mielai taiko ir psichoterapeutai. Tiek dirbdami su vaikais ir paaugliais, tiek su suaugusiais.

Noriu akcentuoti, kad tautosaka – puiki priemonė bendrauti, žaidžiant ir kuriant stiprinti ryšius tarp kartų. Atlikdami tuos pačius folkloro kūrinius, šeimos nariai pamato artimuosius naujai, išgyvena solidarumo jausmą. Žinoma, bendrystės jausmui ugdyti puikiai tinka ir kitoks laisvalaikis. Vis dėlto tautosaka papildomai stimuliuoja vaiko kalbos centrus, lavina atmintį ir vaizduotę.

Kaip manote, ar tėvai geba skirti, kokie tautosakos kūriniai ir kokio amžiaus vaikams yra tinkami, o kas skirta tik suaugusiems?

Manau, tėvai gana gerai jaučia, kas tinka jų vaikui, ir numano, koks tekstas kaip paveiks jaunąjį klausytoją. Bėda ta, kad nėra pakankamo pasirinkimo kvalifikuotai parengtų liaudies pasakų ir kitų žanrų leidinių, skirtų konkrečiam amžiaus tarpsniui. Tikrai ne visos lietuvių pasakos tinkamos mažamečiams. Man neatrodo teisinga į vieną rinkinį sudėti pasakas „Katinėlis ir gaidelis“, dramatišką „Eglę žalčių karalienę“ ir kokią rupesnę stiliumi bei vaizdais pasaką apie kvailį ar sutuoktinių santykius. Ypač žinant, kad tėveliai turbūt nebeatsimena tų pasakų turinio ir savo vaikui norės knygą perskaityti nuo pradžios iki galo. Be to, kaip teko pastebėti, lietuvių liaudies pasakų rinkiniai pastaruoju metu daugiausia iliustruojami taip, tarytum jų auditoriją sudarytų tik 5–7 metų vaikai. Tai klaidina. Labai gaila, kad nepopuliarūs smulkiosios tautosakos leidinėliai. Tėvai ir pedagogai turėtų nepamiršti, kad eiliuoti, rimuoti tekstai (dainelės, skaičiuotės, balsų mėgdžiojimai) − puiki priemonė atminčiai lavinti.

Kaip suprantate šeiminę tapatybę?

Praėjusią vasarą „Prigimtinės kultūros seminare“ skaičiau pranešimą apie šeiminę lietuvių tapatybę, kuri atsiveria skaitant XIX a. dainynus. Liaudies dainose išreikšta žmogaus savimonė, savivertė, savivaizdis yra iš esmės šeiminiai. XIX a. dainų atlikėjas – visų pirma šeimos žmogus. Tai labai stipriai veikė jo socialumą, vertybes, savęs matymą pasaulyje, savo paskirties, laisvės pojūtį. Gimtoji šeima ir gimtieji namai dainose yra laimės, pilnatvės, harmonijos vieta. Šeima – tie žmonės, kuriais kliaujamasi ir didžiuojamasi. Suprantu, kad tai idealistinis senųjų dainų pasaulio vaizdas, nebūtinai atitikęs realybę. Vis dėlto tai, kad šeiminė tapatybė ir šeimos orumas buvo tapę tam tikra vertybine norma ir ypač akcentuojami apeigose, yra papildomas argumentas, kad šeima – kaip visuomenės ląstelė – anuomet buvo stipresnė. Mums reikėtų suskubti tai susigrąžinti ir įsisąmoninti, kad be atsakingo požiūrio į šeimą ir jos vidinę kultūrą, šiandienė socialinė, švietimo sistema ir technologijų plėtra lemia neišvengiamą šeiminių ryšių silpnėjimą.

 Ar manote, kad šiandieninėje kultūroje stokojama šeimos refleksijų, teigiamų pavyzdžių?

Manau, kad viešojoje erdvėje ir populiariojoje kultūroje šeima yra kiek ignoruojama. To nejaučiame, nes pilna reklamų su laimingos šeimos vaizdais: kas keliolika minučių bet kurį televizijos serialą nutraukia sauskelnių reklama, kurioje mama jaukiai glaudžia kūdikį, ar šokoladinio kremo reklama, kurioje tėtis moka žaismingai bendrauti su savo paaugliais. Tuo tarpu populiarieji serialai, filmai, žurnalai, paauglių literatūra neretai stokoja pozityvios šeimos paveikslo. Tai mūsų sąmonėje sustiprina stereotipą, kad vertingas, įdomus ir prasmingas tik tas gyvenimas, kurį gyvename už šeimos ribų, tik tie asmeniniai rezultatai, kuriuos galime pademonstruoti. Be to, ir visuomenei siūlomos laisvalaikio pramogos dažniausiai vis dar orientuojamos į atskiras amžiaus grupes, bet ne į šeimą. Neformalusis ugdymas, deja, taip pat. Norėtųsi, kad šioje srityje kai kas keistųsi, ir manau, kad tradicijų gaivinimas ir palaikymas čia būtų labai parankus.

Parengė Aistė Vareikytė, „Šeimos instituto“ bendradarbė

„Šeimos institutas“ drauge su bendradarbiais vykdo projektą „Šeima kultūroje ir kultūra šeimoje“. Daugiau apie projektą skaitykite http://www.seimos.org/seima-kulturoje/.

Asmeninio archyvo nuotrauka

DalintisDalintis

Panašios naujienos

Šeimų šventė Pagryžuvyje
Kelmė

Šeimų šventė Pagryžuvyje

2025-05-19
Europos muziejų nakties renginiai Palangoje
Kultūra

Europos muziejų nakties renginiai Palangoje

2025-05-16
Gargždų 772-ojo gimtadienio renginiai startuos jau birželio 3 dieną
Kultūra

Gargždų 772-ojo gimtadienio renginiai startuos jau birželio 3 dieną

2025-05-16
Akmenės tautodailininkų triumfas – trys diplomai Aukso vainiko regioninėje parodoje
Akmenė

Akmenės tautodailininkų triumfas – trys diplomai Aukso vainiko regioninėje parodoje

2025-05-16
Šį savaitgalį Klaipėdoje – gausybė renginių
Klaipėda

Šį savaitgalį Klaipėdoje – gausybė renginių

2025-05-15
GJan
Kultūra

Gegužės 30–31 d. skambės Mažeikių miesto šventė

2025-05-15
Gegužės 23–24 d. Kuršėnuose laukia triukšminga miesto šventė
Kultūra

Gegužės 23–24 d. Kuršėnuose laukia triukšminga miesto šventė

2025-05-14
Gargžduose – tautinių šokių ir teatrinių grupių šventė – Klaipėdos rajono savivaldybės administracija
Klaipėda

Gargžduose – tautinių šokių ir teatrinių grupių šventė – Klaipėdos rajono savivaldybės administracija

2025-05-14
Ariogališkė Vesta Gailiūtė – tarp geriausių jaunųjų etninės kultūros žinovų Lietuvoje
Kultūra

Ariogališkė Vesta Gailiūtė – tarp geriausių jaunųjų etninės kultūros žinovų Lietuvoje

2025-05-13
Samurajų lobiai Palangoje – unikali Japonijos dekoratyvinės dailės paroda
Kultūra

Samurajų lobiai Palangoje – unikali Japonijos dekoratyvinės dailės paroda

2025-05-13

Skaitomiausia

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų
Naujienos

Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

2025-05-16
Drąsus išpuolis Kelmėje: naktį susprogdintas bankomatas, policija ieško įtariamųjų
Kelmė

Drąsus išpuolis Kelmėje: naktį susprogdintas bankomatas, policija ieško įtariamųjų

2025-05-21
Sveikos gyvensenos specialistė G. Smičiūtė: „Dabar jaučiuosi ir atrodau geriau nei prieš 10 metų“
Gyvenimas

Sveikos gyvensenos specialistė G. Smičiūtė: „Dabar jaučiuosi ir atrodau geriau nei prieš 10 metų“

2025-05-21
Į šaltibarščius – kokosų pienas, mineralinis vanduo ar net vyšnių sirupas: lietuvių reakcija pažėrė netikėtumų
Įdomu

Į šaltibarščius – kokosų pienas, mineralinis vanduo ar net vyšnių sirupas: lietuvių reakcija pažėrė netikėtumų

2025-05-18

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Kamanių šilelis

Vasarą pasitikime prie jūros – kviečia tradicinis festivalis „Myliu Palangą“

2025-05-22
V. Pauliukėno pagerbimo mače šiauliečiai tik pabaigoje pripažino „Žalgirio“ pranašumą

V. Pauliukėno pagerbimo mače šiauliečiai tik pabaigoje pripažino „Žalgirio“ pranašumą

2025-05-22
„Vilkai“ dar vienu sutriuškinimu užbaigė Mažeikių klubo sezoną

Mažeikių klubas nusileido „vilkams“

2025-05-22
Rietavas išsirinko finansuoti laisvalaikio zoną Labardžiuose

Rietavas išsirinko finansuoti laisvalaikio zoną Labardžiuose

2025-05-21
Mažeikių rajone daugėja priedangų

Mažeikių rajone daugėja priedangų

2025-05-21
Pirmoji Kretingos rajono sporto šventė pritraukė gausybę dalyvių

Pirmoji Kretingos rajono sporto šventė pritraukė gausybę dalyvių

2025-05-20

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

2025-05-16

Naujausi

Kamanių šilelis

Vasarą pasitikime prie jūros – kviečia tradicinis festivalis „Myliu Palangą“

2025-05-22
V. Pauliukėno pagerbimo mače šiauliečiai tik pabaigoje pripažino „Žalgirio“ pranašumą

V. Pauliukėno pagerbimo mače šiauliečiai tik pabaigoje pripažino „Žalgirio“ pranašumą

2025-05-22
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.