Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Trečiadienis, 3 rugsėjo
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Aktualijos » Aviacijos ateitis: Lietuva nori tapti klimatui neutrali

Aviacijos ateitis: Lietuva nori tapti klimatui neutrali

Paulius Liškauskas
2025-03-07
Aktualijos, Lietuva, Transportas
Laikas: 3 min skaitymo
Julija Matisonė / Neste Lietuva nuotr.

Julija Matisonė / Neste Lietuva nuotr.

FacebookTwitterLinkedin

Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros (EASA) duomenimis, aviacija yra atsakinga už maždaug 2,5 proc. viso pasaulyje išmetamo anglies dioksido kiekio. Nors šis skaičius, palyginti su bendromis transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijomis, nėra didelis, sektorius yra įsipareigojęs rodiklį nuosekliai mažinti. Šiam tikslui pasiekti bendradarbiauja ne tik aviacijos sektoriaus atstovai, bet ir kitų pramonės šakų įmonės.

Sprendimai, atliepiantys  iššūkius

Remiantis naujausia Europos aviacijos aplinkosaugos ataskaita (angl. European Aviation Environmental Report), aviacijos sektoriui artimiausiais dešimtmečiais netrūks iššūkių mažinant poveikį aplinkai. Viena iš to priežasčių – lėtesnė nei tikėtasi vandenilio technologijų plėtra. „Financial Times“ duomenimis, anksčiau prognozuota, kad vandenilio varomi lėktuvai padės sumažinti emisijas apie 20 proc., tačiau dabar tikimasi tik 6 proc. indėlio dėl technologinių iššūkių ir vėluojančios jų integracijos į rinką.

Naujausia Europos aviacijos aplinkosaugos ataskaita pabrėžia būtinybę didinti tvaraus aviacinio kuro (angl. Sustainable Aviation Fuel) naudojimą, optimizuoti oro eismo valdymą bei diegti efektyvesnes technologijas. Tai padėtų sumažinti ne tik anglies dioksido emisijas, bet ir triukšmo bei oro taršos poveikį. Tačiau norint pasiekti realius pokyčius, reikės ne tik naujų inovacijų, bet ir glaudaus bendradarbiavimo tarp oro linijų, valstybių institucijų ir technologijų kūrėjų.

„Komercinėje aviacijoje būtina atsigręžti į technologines inovacijas, kurios gali padėti sumažinti anglies dioksido emisijas ir padidinti efektyvumą. Vis dėlto, labai svarbu užtikrinti, kad šios naujovės būtų ne tik draugiškesnės aplinkai, bet ir saugios, kadangi saugumo užtikrinimas šiame sektoriuje yra kritiškai svarbus,“ – teigia VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos instituto dekanas Linas Juknevičius.

Juknevičiaus teigimu, šiuo metu viena efektyviausių priemonių, mažinančių aviacijos sektoriaus poveikį aplinkai, yra tvaraus aviacinio kuro naudojimas. Šis kuras gali gerokai sumažinti anglies dioksido emisijas, lyginant su tradiciniais iškastiniais degalais.

Pokyčius skatina sektoriaus dalyviai

Prie tvarumo pokyčių aviacijos sektoriuje aktyviai prisideda ir tarptautinės bendrovės. Vienas iš tokių pavyzdžių – tarptautinės logistikos bendrovės DHL ir „Neste“ partnerystė. DHL, siekdama iki 2050 m. pasiekti nulinę logistikos emisiją, pranešė apie pradėtą bendradarbiavimą su pasaulyje pirmaujančia tvaraus aviacijos kuro ir dyzelino iš atsinaujinančių žaliavų gamintoja „Neste“. Pastaroji logistikos bendrovei tieks tvarų aviacinį kurą ir iš perdirbtų žaliavų pagamintą dyzeliną „Neste MY Renewable Diesel“ (HVO100).

Tam, kad DHL galėtų pasiekti savo oro transporto tvarumo tikslus, šalys sukurs komercinį modelį, pagal kurį iki 2030 m. DHL iš „Neste“ palaipsniui įsigis apie 300 000 tonų gryno, t. y. nesumaišyto tvaraus aviacinio kuro, per metus, bendrovė taip pat galės parduoti ir pirkti papildomus jo kiekius. Toks sprendimas, pasak „Neste Lietuva“ vadovės Julijos Matisonės, prisideda prie anglies dioksido emisijų mažinimo ir suteikia galimybę aviacijos bendrovėms veiklos modelį transformuoti į tvaresnį.

Įdomupaskaityti

Įgūdžiai, kurie nulems jūsų sėkmę 2030-aisiais: ar juos turite?

Kodėl sunku mokytis naujų profesijų po 40-ies ir kaip organizacijos gali padėti?

2025-09-02
Prie Ketvergių pagrindinės mokyklos pastatyta garsą slopinanti sienelė

Prie Ketvergių pagrindinės mokyklos pastatyta garsą slopinanti sienelė

2025-09-02

„Norint pasiekti realių tvarumo pokyčių transporto pramonėje, būtina integruoti kompleksinius sprendimus ir užtikrinti glaudų sektoriaus dalyvių bendradarbiavimą.  Didžiuojamės partneryste su DHL, kuri, tikimės, leis prisidėti ne vien prie bendrovės tvarumo tikslų, bet ir aktyvaus viso sektoriaus judėjimo link nulinės emisijos “, – sako J. Matisonė.

„Neste MY“ tvarus aviacinis kuras per visą gyvavimo ciklą sumažina šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas iki 80 proc.*, palyginti su tradiciniu reaktyviniu kuru. Jis gaminamas iš 100 proc. atsinaujinančių žaliavų, tokių kaip panaudotas maisto ruošimo aliejus ir gyvūnų riebalų atliekos.  „Neste MY“ tvarus aviacinis kuras turi komercinio naudojimo sertifikatą ir gali būti maišomas su tradiciniu reaktyviniu kuru.*

Lietuva imasi veiksmų

Lietuvos aviacijos gairės, parengtos remiantis Nacionaline klimato kaitos valdymo politika, numato svarbius pokyčius, siekiant iki 2030 m. reikšmingai sumažinti poveikį aplinkai, o iki 2050 m. pasiekti visišką ekonomikos neutralumą klimatui, atsisakant iškastinio kuro.

Pirmiausia, bus siekiama, kad oro uostų ir oro navigacijos veikla būtų kuo labiau klimato atžvilgiu neutrali, imantis įvairių priemonių, tokių kaip energijos naudojimo efektyvumo didinimas ir anglies dioksido emisijų mažinimas.

Be to, numatyta, kad iki 2030 m. 6 proc. skrydžių bus vykdomi naudojant tvarius aviacinius degalus, o ilgainiui šis rodiklis turėtų pasiekti 66 proc.. Tai prisidės prie žymiai mažesnės anglies dvideginio emisijos aviacijos sektoriuje.

Gairėse nurodoma, kad taip pat bus įgyvendinamos priemonės, mažinančios oro uostų triukšmą.  Dėl žiedinės ekonomikos principų taikymo bus skatinama mažinti atliekų kiekį, efektyviau naudoti išteklius ir mažinti taršą, taip prisidedant prie aplinkai draugiškesnės aviacijos plėtros.

*) Kai naudojamas grynas (t. y. nesumaišytas) ir apskaičiuojamas pagal nustatytas gyvavimo ciklo vertinimo (GCA) metodikas, pavyzdžiui, CORSIA metodiką

Žymos: AplinkosaugaAviacijaLietuvos oro uostai
DalintisDalintis

Panašios naujienos

Kvietimas teikti paraiškas nuotekų valymo įrenginių kompensavimui
Aktualijos

Kvietimas teikti paraiškas nuotekų valymo įrenginių kompensavimui

2025-09-01
Kviečiame prisijungti prie Nacionalinio judumo iššūkio!
Aktualijos

Kviečiame prisijungti prie Nacionalinio judumo iššūkio!

2025-09-01
Užimtumo tarnyba: mokyklose dar neužimtos matematikos, lietuvių kalbos, fizikos mokytojų darbo vietos
Aktualijos

Užimtumo tarnyba: mokyklose dar neužimtos matematikos, lietuvių kalbos, fizikos mokytojų darbo vietos

2025-09-01
21 tūkst. diagnozių per metus: nemokama galimybe pasitikrinti pasinaudojama per mažai
Lietuva

21 tūkst. diagnozių per metus: nemokama galimybe pasitikrinti pasinaudojama per mažai

2025-09-01
Lietuvoje atsidaro „Airtech“ dronų mokymų centrai
Lietuva

Lietuvoje atsidaro „Airtech“ dronų mokymų centrai

2025-08-30
PAŽINTIS, BENDRADARBIAVIMAS, DRAUGYSTĖ
Aktualijos

PAŽINTIS, BENDRADARBIAVIMAS, DRAUGYSTĖ

2025-08-30
Bauskėje dalintasi patirtimi
Aktualijos

Bauskėje dalintasi patirtimi

2025-08-30
Šiauliai pradeda tolesnius darbus dėl sovietinių karių palaikų perkėlimo
Aktualijos

Šiauliai pradeda tolesnius darbus dėl sovietinių karių palaikų perkėlimo

2025-08-29
Kaip pasiruošti netikėtoms situacijoms: planas, žinios ir 72 valandų kuprinė
Aktualijos

Kaip pasiruošti netikėtoms situacijoms: planas, žinios ir 72 valandų kuprinė

2025-08-29
Informacija dėl paskelbtos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos
Aktualijos

Informacija dėl paskelbtos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos

2025-08-28

Skaitomiausia

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras
Gyvenimas

Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras

2025-06-02
Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų
Naujienos

Nauja „Vičiūnų grupės“ gamykla Plungėje – prisijungs 800 naujų darbuotojų

2025-05-16
Diena naktis romanetės – šviesos ir privatumo balansas kiekvienam kambariui
Gyvenimas

Diena naktis romanetės – šviesos ir privatumo balansas kiekvienam kambariui

2025-08-28
Blynai su špinatais
Receptai

Trys gardūs ir paprasti receptai su špinatais

2025-06-15

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Dar vienas sugrįžimas: Danisevičius vėl žais pajūryje

Dar vienas sugrįžimas: Danisevičius vėl žais pajūryje

2025-09-02
Rekordas Akmenų karaliui

Rekordas Akmenų karaliui

2025-09-02
Į naujus mokslo metus pakvietė Šiaulių valstybinė kolegija

Į naujus mokslo metus pakvietė Šiaulių valstybinė kolegija

2025-09-02
Dakarui besiruošiantis Rokas Baciuška: mano kasdienybė apsivertė aukštyn kojomis

Dakarui besiruošiantis Rokas Baciuška: mano kasdienybė apsivertė aukštyn kojomis

2025-09-02
„airBaltic“ lėktuvui suteiktas Šilalės miesto vardas

„airBaltic“ lėktuvui suteiktas Šilalės miesto vardas

2025-09-02
Mero pusryčiai su verslu: rugsėjo 12-ąją

Mero pusryčiai su verslu: rugsėjo 12-ąją

2025-09-02

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras

Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras

2025-06-02

Naujausi

Šviežias vynuogių derlius: norintiems pasimėgauti jų skoniu siūlo pasigaminti gaivų desertą

Šviežias vynuogių derlius: norintiems pasimėgauti jų skoniu siūlo pasigaminti gaivų desertą

2025-09-03
Dar vienas sugrįžimas: Danisevičius vėl žais pajūryje

Dar vienas sugrįžimas: Danisevičius vėl žais pajūryje

2025-09-02
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.