Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Ketvirtadienis, 23 spalio
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Pagėgiai
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Aktualijos » Aviacijos ateitis: Lietuva nori tapti klimatui neutrali

Aviacijos ateitis: Lietuva nori tapti klimatui neutrali

Paulius Liškauskas
2025-03-07
Aktualijos, Lietuva, Transportas
Laikas: 3 min skaitymo
Julija Matisonė / Neste Lietuva nuotr.

Julija Matisonė / Neste Lietuva nuotr.

FacebookTwitterLinkedin

Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros (EASA) duomenimis, aviacija yra atsakinga už maždaug 2,5 proc. viso pasaulyje išmetamo anglies dioksido kiekio. Nors šis skaičius, palyginti su bendromis transporto sektoriaus šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) emisijomis, nėra didelis, sektorius yra įsipareigojęs rodiklį nuosekliai mažinti. Šiam tikslui pasiekti bendradarbiauja ne tik aviacijos sektoriaus atstovai, bet ir kitų pramonės šakų įmonės.

Sprendimai, atliepiantys  iššūkius

Remiantis naujausia Europos aviacijos aplinkosaugos ataskaita (angl. European Aviation Environmental Report), aviacijos sektoriui artimiausiais dešimtmečiais netrūks iššūkių mažinant poveikį aplinkai. Viena iš to priežasčių – lėtesnė nei tikėtasi vandenilio technologijų plėtra. „Financial Times“ duomenimis, anksčiau prognozuota, kad vandenilio varomi lėktuvai padės sumažinti emisijas apie 20 proc., tačiau dabar tikimasi tik 6 proc. indėlio dėl technologinių iššūkių ir vėluojančios jų integracijos į rinką.

Naujausia Europos aviacijos aplinkosaugos ataskaita pabrėžia būtinybę didinti tvaraus aviacinio kuro (angl. Sustainable Aviation Fuel) naudojimą, optimizuoti oro eismo valdymą bei diegti efektyvesnes technologijas. Tai padėtų sumažinti ne tik anglies dioksido emisijas, bet ir triukšmo bei oro taršos poveikį. Tačiau norint pasiekti realius pokyčius, reikės ne tik naujų inovacijų, bet ir glaudaus bendradarbiavimo tarp oro linijų, valstybių institucijų ir technologijų kūrėjų.

„Komercinėje aviacijoje būtina atsigręžti į technologines inovacijas, kurios gali padėti sumažinti anglies dioksido emisijas ir padidinti efektyvumą. Vis dėlto, labai svarbu užtikrinti, kad šios naujovės būtų ne tik draugiškesnės aplinkai, bet ir saugios, kadangi saugumo užtikrinimas šiame sektoriuje yra kritiškai svarbus,“ – teigia VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos instituto dekanas Linas Juknevičius.

Juknevičiaus teigimu, šiuo metu viena efektyviausių priemonių, mažinančių aviacijos sektoriaus poveikį aplinkai, yra tvaraus aviacinio kuro naudojimas. Šis kuras gali gerokai sumažinti anglies dioksido emisijas, lyginant su tradiciniais iškastiniais degalais.

Įdomupaskaityti

Kaunas gali pasigirti kaip čempionų miestas

Kaunas gali pasigirti kaip čempionų miestas

2025-10-21
Šeima

Jūsų stiprybė – tapti vaiko globėjais ar įtėviais

2025-10-21

Pokyčius skatina sektoriaus dalyviai

Prie tvarumo pokyčių aviacijos sektoriuje aktyviai prisideda ir tarptautinės bendrovės. Vienas iš tokių pavyzdžių – tarptautinės logistikos bendrovės DHL ir „Neste“ partnerystė. DHL, siekdama iki 2050 m. pasiekti nulinę logistikos emisiją, pranešė apie pradėtą bendradarbiavimą su pasaulyje pirmaujančia tvaraus aviacijos kuro ir dyzelino iš atsinaujinančių žaliavų gamintoja „Neste“. Pastaroji logistikos bendrovei tieks tvarų aviacinį kurą ir iš perdirbtų žaliavų pagamintą dyzeliną „Neste MY Renewable Diesel“ (HVO100).

Tam, kad DHL galėtų pasiekti savo oro transporto tvarumo tikslus, šalys sukurs komercinį modelį, pagal kurį iki 2030 m. DHL iš „Neste“ palaipsniui įsigis apie 300 000 tonų gryno, t. y. nesumaišyto tvaraus aviacinio kuro, per metus, bendrovė taip pat galės parduoti ir pirkti papildomus jo kiekius. Toks sprendimas, pasak „Neste Lietuva“ vadovės Julijos Matisonės, prisideda prie anglies dioksido emisijų mažinimo ir suteikia galimybę aviacijos bendrovėms veiklos modelį transformuoti į tvaresnį.

„Norint pasiekti realių tvarumo pokyčių transporto pramonėje, būtina integruoti kompleksinius sprendimus ir užtikrinti glaudų sektoriaus dalyvių bendradarbiavimą.  Didžiuojamės partneryste su DHL, kuri, tikimės, leis prisidėti ne vien prie bendrovės tvarumo tikslų, bet ir aktyvaus viso sektoriaus judėjimo link nulinės emisijos “, – sako J. Matisonė.

„Neste MY“ tvarus aviacinis kuras per visą gyvavimo ciklą sumažina šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas iki 80 proc.*, palyginti su tradiciniu reaktyviniu kuru. Jis gaminamas iš 100 proc. atsinaujinančių žaliavų, tokių kaip panaudotas maisto ruošimo aliejus ir gyvūnų riebalų atliekos.  „Neste MY“ tvarus aviacinis kuras turi komercinio naudojimo sertifikatą ir gali būti maišomas su tradiciniu reaktyviniu kuru.*

Lietuva imasi veiksmų

Lietuvos aviacijos gairės, parengtos remiantis Nacionaline klimato kaitos valdymo politika, numato svarbius pokyčius, siekiant iki 2030 m. reikšmingai sumažinti poveikį aplinkai, o iki 2050 m. pasiekti visišką ekonomikos neutralumą klimatui, atsisakant iškastinio kuro.

Pirmiausia, bus siekiama, kad oro uostų ir oro navigacijos veikla būtų kuo labiau klimato atžvilgiu neutrali, imantis įvairių priemonių, tokių kaip energijos naudojimo efektyvumo didinimas ir anglies dioksido emisijų mažinimas.

Be to, numatyta, kad iki 2030 m. 6 proc. skrydžių bus vykdomi naudojant tvarius aviacinius degalus, o ilgainiui šis rodiklis turėtų pasiekti 66 proc.. Tai prisidės prie žymiai mažesnės anglies dvideginio emisijos aviacijos sektoriuje.

Gairėse nurodoma, kad taip pat bus įgyvendinamos priemonės, mažinančios oro uostų triukšmą.  Dėl žiedinės ekonomikos principų taikymo bus skatinama mažinti atliekų kiekį, efektyviau naudoti išteklius ir mažinti taršą, taip prisidedant prie aplinkai draugiškesnės aviacijos plėtros.

*) Kai naudojamas grynas (t. y. nesumaišytas) ir apskaičiuojamas pagal nustatytas gyvavimo ciklo vertinimo (GCA) metodikas, pavyzdžiui, CORSIA metodiką

Žymos: AplinkosaugaAviacijaLietuvos oro uostai
DalintisDalintis

Panašios naujienos

Skirtas  finansavimas Telšių miesto Oskaro Goeldnerio skvero sutvarkymui
Finansai

Priimamos paraiškos dėl medžiojamų gyvūnų daromos žalos prevencinių priemonių finansavimo

2025-10-20
Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?
Aktualijos

Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?

2025-10-20
Kaip ir kasmet: vos prasidėjo šildymo sezonas – gaisrų vėl padaugėjo
Aktualijos

Kaip ir kasmet: vos prasidėjo šildymo sezonas – gaisrų vėl padaugėjo

2025-10-20
Puoselėkime senuosius lietuviškus papročius, būkime kritiški  Helovino renginiams
Aktualijos

Puoselėkime senuosius lietuviškus papročius, būkime kritiški Helovino renginiams

2025-10-19
Teismas dėl neskaidrių viešųjų pirkimų organizavimo kaltais pripažino UAB „Raseinių vandenys“ buvusį direktorių ir kitus du asmenis
Finansai

Lietuviai atsakė, ką darytų netikėtai gavę 1000 eurų

2025-10-17
Maistas
Gyvenimas

Lietuviai netaupo ir išmeta tonas maisto: ką galime padaryti?

2025-10-17
Pinigai
Finansai

5 mln. eurų parama trumpoms tiekimo grandinėms

2025-10-17
Padangų keitimo metas: trys vietos, kur jas galima priduoti nemokamai
Aktualijos

Padangų keitimo metas: trys vietos, kur jas galima priduoti nemokamai

2025-10-16
Aušra Širvinskienė
Aktualijos

Priklausomybė nuo narkotikų, alkoholio, lošimų, interneto: kurias žmonės vertina kaip žalingiausias ir ką sako specialistai?

2025-10-15
Automobilių spūstys vėl dusina miestus: ar dėl jų išaugo eismo įvykių skaičius?
Kriminalai

Spalį šalies keliuose organizuojamos prevencinės priemonės

2025-10-15

Skaitomiausia

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą
Aplinka

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą

2025-10-18
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Laukai
Naujienos

Pradėtos mokėti avansinės išmokos, susijusios su plotu ir ūkiniais gyvūnais

2025-10-17
Pinigai
Kriminalai

Pareikšti įtarimai Akmenės rajono Seimo nariui Tomui Martinaičiui

2025-10-17
Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras
Gyvenimas

Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras

2025-06-02

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Palangoje siūlomas nemokamas apgamų dermatoskopinis tyrimas

Palangoje siūlomas nemokamas apgamų dermatoskopinis tyrimas

2025-10-22
Klimato savaitės 2025 renginiai Klaipėdoje

Klimato savaitės veikla Klaipėdos rajone

2025-10-22
Šiaulių mieste kviečia jubiliejinis šiuolaikinio meno ir mados festivalis „Virus’30“!

Šiaulių mieste kviečia jubiliejinis šiuolaikinio meno ir mados festivalis „Virus’30“!

2025-10-22
Telšių kultūros centro choras „Žemaičiai“ koncertavo  Italijoje

Telšių kultūros centro choras „Žemaičiai“ koncertavo Italijoje

2025-10-22
Kelmės ligoninėje – naujos galimybės pacientų reabilitacijai

Kelmės ligoninėje – naujos galimybės pacientų reabilitacijai

2025-10-21
Pradeda veikti Baltijos kultūros centrų tinklas

Pradeda veikti Baltijos kultūros centrų tinklas

2025-10-20

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą

Elektrostatinio filtro diegimo projektas Palangoje – investicija į švaresnį orą ir tvaresnę šilumos gamybą

2025-10-18
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25

Naujausi

Didžiausias protestas prie VMVT: ar teisingumo svarstyklės pakrypo į pinigų, o ne paršelių pusę?

Didžiausias protestas prie VMVT: ar teisingumo svarstyklės pakrypo į pinigų, o ne paršelių pusę?

2025-10-22
Įvedamas žiemos laikas – suksime laikrodžio rodykles atgal

Įvedamas žiemos laikas – suksime laikrodžio rodykles atgal

2025-10-22
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.