Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Ketvirtadienis, 18 rugsėjo
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Pagėgiai
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Finansai » Kelių mokesčiai Lietuvoje ir kitose Europos valstybėse: kur jie naudingesni?

Kelių mokesčiai Lietuvoje ir kitose Europos valstybėse: kur jie naudingesni?

Paulius Liškauskas
2025-01-14
Finansai, Lietuva, Transportas, Verslas
Laikas: 4 min skaitymo
Keliai | Freepik

Keliai | Freepik

FacebookTwitterLinkedin

Tvirtinant ateinančių metų Lietuvos biudžetą, kilo diskusijų dėl numatyto finansavimo keliams. Naujai išrinktai valdžiai teks pasukti galvą, kaip užtikrinti didesnį finansavimą, kurio prašo kelininkai ir visuomenė. Europos pavyzdžiai rodo, kad, pakeitus esamą kelių mokesčio sistemą, galima ne tik surinkti papildomų lėšų kelių infrastruktūrai, bet ir gauti kitos naudos, tačiau padidėjusi mokestinė našta didžiausiu svoriu gultų ant šalyje dirbančių vežėjų pečių.

 

Skirtingos sistemos

 

Lietuvoje šiuo metu kelių mokestis už važiavimą magistraliniais keliais renkamas naudojant vinjetes. Jis taikomas autobusams (M2–M3 kategorijos), krovininėms transporto priemonėms (N1–N3 kategorijos), jų junginiams bei specialioms kelių transporto priemonėms.

 

Tuo metu Europoje dominuoja atstuminis kelių mokestis, kai mokama už nuvažiuotus kilometrus ir transporto priemonės specifikaciją. Pavyzdžiui, šiuo metu Lietuvoje mokamas vienodas kelių naudotojo mokesčio tarifas už važiavimą tranzitu ir už važiavimą mokamu keliu mažą atstumą. Iš esmės jis nėra susietas su transporto priemonės nuvažiuojamais kilometrais ir poveikiu infrastruktūrai, tarša aplinkai.

 

Kaip rodo „Via Lietuvos“ dar 2021 m. pateikti skaičiavimai, įvedus kelių apmokestinimą už nuvažiuotą atstumą, kasmet būtų surenkama papildomai apie 60 mln. eurų. Visos papildomos lėšos galėtų būti skirtos kelių infrastruktūrai.

 

Danija ir Švedija jau paskelbė datas, kada įsives mokesčius už nuvažiuotą atstumą. Europoje beliko kelios šalys, kurios kalba apie tai, bet tokios sistemos dar neturi (Lietuva, Latvija, Rumunija, Liuksemburgas ir kt.). Laiko klausimas, kada vinjetės bus pakeistos šiuo mokesčiu – tai padaryti įpareigoja Europos Komisijos direktyva.

 

„Šią minutę didžiąją dalį mokesčio mokėtų Lietuvoje dirbančios įmonės. Mūsų vežėjai orientuojasi į tarptautinį krovinių vežimą, jie dirba Europoje, tad Lietuvoje tų transporto priemonių nėra. Sunkvežimių srautai į rytus ir iš jų užsidarė ir artimiausioje perspektyvoje nematyti jokių požymių, kad tranzitas galėtų padidėti. Iš esmės apmokestintume latvius, estus ir save“, – teigia Europoje pirmaujančios kelio paslaugų ir mokėjimų platformos „DKV Mobility“ vadovas Baltijos šalyse Artūras Michejenko.

 

Atstuminio kelių mokesčio poveikis

 

Fraunhoferio sistemų ir inovacijų tyrimų institutas bei Madrido politechnikos universitetas atliko ilgalaikį tyrimą, kaip kelių mokestis, kai mokama už nuvažiuotą atstumą, paveikė Vokietijos ir Ispanijos vežėjus, rinkas, aplinkos taršą. Pastarosios valstybės tokią sistemą pradėjo naudoti maždaug prieš du dešimtmečius.

 

Paaiškėjo, kad padidėjo transporto efektyvumas – sumažėjo kelionių be krovinių, buvo optimizuoti maršrutai. Santykinai sutrumpėjo kilometražas, pagerėjo sunkvežimių krovinių skyriaus užpildymo procentas. Šalyse ar regionuose, kuriuose mokesčiai didžiausi, dalis krovinių perkeliama į geležinkelį, santykinai sumažėjo sunkvežimių kiekis keliuose.

 

Dėl taikomų mažesnių tarifų ekologiškoms transporto priemonėms vežėjai motyvuojami atnaujinti transporto parkus, mažiau teršiama aplinka.

 

Be to, nepastebėtas ryškus pramonės išlaidų augimas. Daugumoje pramonės šakų transporto išlaidos paprastai svyruoja nuo 1 iki 5 proc. gamybos sąnaudų. Transporto įmonės perkelia šias išlaidas savo klientams. Prekių kainos dėl kelių mokesčių pakilo vidutiniškai 0,5 proc.

Įdomupaskaityti

Svarbiausios paspirtukininkams taikomos Kelių eismo taisyklės – jas išmano toli gražu ne visi

Netikėti iššūkiai: 3 iš 4 vairuotojai kelyje sutinka paspirtukus – kaip išvengti nelaimių?

2025-09-16
NFORMACIJA GYVENTOJAMS DĖL PASIKEITUSIŲ TECHNINĖS APŽIŪROS IR REGISTRAVIMO ĮKAINIŲ

NFORMACIJA GYVENTOJAMS DĖL PASIKEITUSIŲ TECHNINĖS APŽIŪROS IR REGISTRAVIMO ĮKAINIŲ

2025-09-15

 

Galiausiai, pajamos iš mokesčių prisideda prie kelių priežiūros finansavimo, netaršių transporto priemonių įsigijimo dotacijų, ekologiškesnių transporto rūšių skatinimo ir pan. Išvadose pabrėžiama, kad vinjetės yra pasenusi rinkliavų sistema. A. Michejenko atkreipia dėmesį, jog atstuminis kelių mokestis yra tik viena iš daugybės priežasčių, skatinusių transporto sektorių didinti efektyvumą.

 

„Kai kuriose šalyse kelių mokestis yra pavyzdys, kaip geras reguliavimas prisideda prie gero rezultato didinant transporto našumą. Tai buvo dalis spaudimo, bet ne jis buvo pagrindinė priežastis optimizuoti veiklą. Vežėjai nuolatos ieško, kur sutaupyti, ir atranda įvairių rodiklių, rodančių transporto parko efektyvumą.

 

Pavyzdžiui, pagrindinis galvos skausmas, kuomet važiuoji tuščias, yra ne kelių mokestis, o visos su sunkvežimiu susijusios išlaidos: amortizacija, vairuotojo alga, lizingo įmokos ir kt. Tuo metu sunkvežimis negeneruoja pajamų. O ir pati mokesčių sistema yra gyvas organizmas. Tarifai skiriasi, didėja, mažėja. Kartais tarifų skirtumai neskatina pirkti ekologiškesnių transporto priemonių“, – niuansus vardija ekspertas.

 

Mokesčių dedamoji išlaidų grafoje ir veikloje

 

Anksčiau kai kurie tranzitiniai keliai buvo nemokami, tad vežėjai tuo naudodavosi. Dabar tokių kelių iš esmės nebeliko, visur reikia mokėti kelių mokestį. Dėl to yra šalių, kur vežėjų išlaidos degalams yra mažesnės nei kelių mokesčiams. Santykis tarp degalų ir kelių mokesčių pasidarė apylygis, o anksčiau vienam eurui, išleistam už kelių mokesčius, tekdavo keturi eurai, išleisti degalams.

 

Susitarimuose dėl pervežimo paprastai paslaugos užsakovas pasiūlo du variantus – mažesnis tarifas už kilometrą, bet apmokami konkretūs kelių mokesčio kaštai, traktuojant, kad kelių mokestis neišvengiamas. Kitas variantas yra didesnė kaina už vieną kilometrą, o vežėjas turi sugalvoti, kaip į šią sumą įterpti kelių mokestį ir dirbti pelningai.

 

„Tarifų skirtumas tarp šalių nebėra toks didelis, koks buvo. Anksčiau vežėjai vertino, ar dėl kelių mokesčių ar degalų kainos verta išsukti iš trumpiausio maršruto. Dabar šiek tiek optimizuoti veiklą pagal šią logiką galima, bet neypatingai. Rinktis maršrutą, atsižvelgiant vien tik į kelių mokestį ar degalų kainas, negalima. Spaudžia pristatymo laikas, vairuotojo darbo valandos ir kt. Kartais verta važiuoti brangesniais keliais, bet greičiau“, – dabartines maršrutų tendencijas vertina pašnekovas.

 

Tiesa, skirtingose šalyse – skirtingi kelių mokesčių administratoriai ir sąlygos. Stiprus vežėjų darbo palengvinimas – galimybė visus procesus administruoti vieno langelio principu. Pavyzdžiui, „DKV Box Europe“ vieningasis elektroninis kelių rinkliavų apskaičiavimo įrenginys leidžia vieną aparatą naudoti skirtingose valstybėse, taip pat važiuojant per svarbiausius apmokestinamus tiltus ar tunelius.

 

Vairuotojams vežant krovinį papildomai nieko daryti nereikia, o įmonė mėnesio gale gauną vieną sąskaitą, kurią gali patogiai apmokėti. Papildomas tokios paslaugos funkcionalumas leidžia generuoti skirtingus analitinių duomenų pjūvius apie sumokamus kelių mokesčius ir priimti duomenimis pagrįstus sprendimus.

 

Kelių mokesčių tendencijos

 

Šiandien ES šalys taip pat jau įpareigotos pradėti naudoti CO2 dedamąją kartu su kelių infrastruktūros mokesčiu. Ją įvedė Vokietija, Čekija, Austrija. Laikui bėgant, ji atsiras ir kitose šalyse.

 

Taip pat Vokietijoje panaikinta biometanu varomų transporto priemonių lengvata: anksčiau jiems nereikėjo mokėti kelių mokesčio. Šiandieną nuo mokesčio atleidžiami tik taršos nekeliantys sunkvežimiai (angl. zero emission vehicles). Tai vandeniliu ir elektra varomos transporto priemonės.

 

„Ateis diena, kai kelių mokestis vienam kilometrui bus ryškiai didesnis už energijos išlaidas: ateityje jos turi potencialo mažėti ir tai turėtų lemti elektros ir vandenilio technologijos“, – reziumuoja A. Michejenko.

 

 

Žymos: ES
DalintisDalintis

Panašios naujienos

DĖL GYVENTOJŲ SKAITMENINIŲ ĮGŪDŽIŲ TOBULINIMO
Lietuva

DĖL GYVENTOJŲ SKAITMENINIŲ ĮGŪDŽIŲ TOBULINIMO

2025-09-13
Preilos kepyklėlė „Smaližių namai“ – svetingiausias 2025-ųjų Neringos turizmo verslas
Neringa

Preilos kepyklėlė „Smaližių namai“

2025-09-13
Prasideda jubiliejinis 30-asis Knygos pristatymo konkursas
Kultūra

Prasideda jubiliejinis 30-asis Knygos pristatymo konkursas

2025-09-11
T. Milašius debiutuos Lietuvos čempionate
Lietuva

T. Milašius debiutuos Lietuvos čempionate

2025-09-11
Čiurlionio diena tampa kultūros švente
Kultūra

Čiurlionio diena tampa kultūros švente

2025-09-10
Skelbiamas sėkmingiausiai dirbančių tradicinių amatininkų ir amatų centrų konkursas
Įdomu

Skelbiamas sėkmingiausiai dirbančių tradicinių amatininkų ir amatų centrų konkursas

2025-09-10
Atsitiktinumas ar strategija: kaip gimsta viral turinys?
Įdomu

Atsitiktinumas ar strategija: kaip gimsta viral turinys?

2025-09-10
Įgūdžiai, kurie nulems jūsų sėkmę 2030-aisiais: ar juos turite?
Aktualijos

Ramūnas Bagdonas: 4 darbo dienų savaitė ateis tada, kai dirbsime gudriau

2025-09-10
Jau ir Lietuvoje – nauja „Bolt“ pavėžėjimo kategorija – „Moterys veža moteris“
Klaipėda

Jau ir Lietuvoje – nauja „Bolt“ pavėžėjimo kategorija – „Moterys veža moteris“

2025-09-10
Vilnius nebėra vienintelis šalies ekonomikos variklis
Finansai

Vilnius nebėra vienintelis šalies ekonomikos variklis

2025-09-09

Skaitomiausia

Faktoriai, kurie lems šilumos kainas artėjančiame šildymo sezone
Aktualijos

Faktoriai, kurie lems šilumos kainas artėjančiame šildymo sezone

2025-09-13
Muzika, šokis ir poezija vienoje scenoje: „Regina Libertas Vol.2“ – tik Šiaulių dienose!
Kriminalai

Muzika, šokis ir poezija vienoje scenoje: „Regina Libertas Vol.2“ – tik Šiaulių dienose!

2025-09-10
Akmenėje – itin moderni gamykla
Akmenė

Akmenėje – itin moderni gamykla

2025-09-14
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Šių metų superdaržovė salieras – kaip skaniai jį paruošti?
Receptai

Šių metų superdaržovė salieras – kaip skaniai jį paruošti?

2025-01-22

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Šiauliuose pradedami daugiabučių namų kvartalo pertvarkymo darbai

Šiauliuose pradedami daugiabučių namų kvartalo pertvarkymo darbai

2025-09-18
Tvarkomas Pikelių kapinėse stovėjęs stogastulpis

Tvarkomas Pikelių kapinėse stovėjęs stogastulpis

2025-09-18
Dėl uždelstos medicininės pagalbos Šilalėje

Dėl uždelstos medicininės pagalbos Šilalėje

2025-09-17
Tęsiama Raseinių rajono sveikatos priežiūros įstaigų modernizacija

Tęsiama Raseinių rajono sveikatos priežiūros įstaigų modernizacija

2025-09-17
Pasaulinis sveikatingumo savaitgalis Palangoje

Pasaulinis sveikatingumo savaitgalis Palangoje

2025-09-17
UAB „Palangos vandenys” informuoja – laikinai nutrauktas vandens tiekimas keletui vartotojų

UAB „Palangos vandenys” informuoja – laikinai nutrauktas vandens tiekimas keletui vartotojų

2025-09-17

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Faktoriai, kurie lems šilumos kainas artėjančiame šildymo sezone

Faktoriai, kurie lems šilumos kainas artėjančiame šildymo sezone

2025-09-13
Muzika, šokis ir poezija vienoje scenoje: „Regina Libertas Vol.2“ – tik Šiaulių dienose!

Muzika, šokis ir poezija vienoje scenoje: „Regina Libertas Vol.2“ – tik Šiaulių dienose!

2025-09-10

Naujausi

Plungės turizmo informacijos centras kviečia į žygį M. K. Čiurlionio keliais ir takeliais

Plungės turizmo informacijos centras kviečia į žygį M. K. Čiurlionio keliais ir takeliais

2025-09-18
Šiauliuose pradedami daugiabučių namų kvartalo pertvarkymo darbai

Šiauliuose pradedami daugiabučių namų kvartalo pertvarkymo darbai

2025-09-18
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.