Energetikos ministerijoje bus aptariamas ir siekiamas patvirtinti techninės užduoties projektas, kad nuo 2016 m. gruodžio 1 d. riebalų rūgščių metilo esteris (RRME) būtų maišomas ne tik į vasarai, bet ir į žiemai skirtą dyzeliną. Lietuviškų degalinių sąjungos vykdančiojo direktoriaus Vido Šukio teigimu, toks sprendimas skaudžiai paveiks visų dyzeliną naudojančių automobilių savininkus, nes žiemą automobilių bakuose nusėdęs RRME užkemša degalų filtrus ar visai „užšaldo“ variklius.
„Vasarą naudojamas dyzelinas su įmaišytu RRME – liaudyje vadinamais biodegalais – nedaro tokios žalos automobiliams, kokią gali sukelti žieminis dyzelinas, maišytas su RRME. Kelių metų patirtis parodė, kad ilgą laiką žemoje temperatūroje sandėliuojamas dyzelinas su RRME, dėl skirtingų sudedamųjų dalių tankio, išsisluoksniuoja, o RRME, būdamas sunkesnis už dyzeliną, nusėda į talpų dugną, kur sudaro sutirštėjusias nuosėdas. Jos greitai užkemša transporto priemonių degalų filtrus, kurie net naujausiose transporto priemonėse nėra pritaikyti filtruoti tokios konsistencijos skystį, – teigia V. Šukys. – Tai šalyje gali sukelti nesuvokiamo mąsto problemas, su kuriomis žiemą susidurtų eksploatuojantys bet kokią dyzelinę techniką. O už šią painiavą būtų kaltinamos degalinės, kuriose buvo įsigyti degalai, nors jos įstatymu būtų priverstos pardavinėti kurą, kuris užkemša degalų filtrus.“
Šiuo metu nustatyta, kad Lietuvoje į dyzeliną privaloma pilti iki 7 % RRME. Išimtis padaryta tik žiemos laikotarpiui (nuo gruodžio 1 d. iki vasario 28 d.), kurio metu į 1 ir 2 klasės arktinį dyzeliną RRME maišyti nebuvo privaloma. Tačiau dabar siekiama įteisinti, kad į žiemai skirtą dyzeliną būtų privalomai įmaišoma 5 % tūrio RRME.
Asociacijos LINAVA prezidento Erlando Mikėno teigimu, asociacijos nariai jau turi karčios patirties dėl biodegalų maišymo į dyzelinį kurą.
„Prieš keletą metų, rudenį staigiai atšalus orams, dyzeline esantys biodegalai dėl aukštesnės ribinės filtruojamumo temperatūros užkimšdavo automobilių maitinimo sistemos filtrus. Vežėjai masiškai kreipdavosi į remonto įmones ir patyrė didelių nuostolių dėl filtrų keitimo bei prastovų. Bet koks biodegalų kiekis dyzeline blogina jo savybes, o šiuolaikiniai komercinių transporto priemonių varikliai, atitinkantys naujausią aplinkosaugos standartą EURO VI, yra itin jautrūs degalų kokybei. Jeigu bus leista į arktinį dyzelinį kurą maišyti biodegalus, mūsų vežėjai turės piltis kurą be biodegalų kaimyninėse šalyse, kuris minėtų rūpesčių leis išvengti“, – sako E. Mikėnas.
Kaip teigia Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius, priėmus šį projektą, pokyčiai atsispindės ir degalų kainoje, kuri kils ir dar labiau atitrūks nuo kaimyninių šalių.
„Latvijoje, Estijoje ir praktiškai Lenkijoje žiemos periodu joks dyzelinas nėra maišomas su RRME. Įvedus šią prievolę Lietuvoje kuro kaina pakiltų apie 2,2 ct/l. Susidarytų analogiška, jau žinoma situacija, kai Lietuvoje neplanuotai buvo įvestas didžiausias akcizas tarp kaimyninių šalių. Tada šalies biudžetas prarado didžiules akcizo bei PVM mokesčių sumas, nes ir tranzitinis, ir vietinis transportas kurą ėmė piltis kaimyninėse šalyse”, – teigia V. Šukys.