Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Sekmadienis, 23 lapkričio
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Pagėgiai
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Aktualijos » Palygino IT ir automobilių gigantus: į akis krenta sudėtinga problema

Palygino IT ir automobilių gigantus: į akis krenta sudėtinga problema

Paulius Liškauskas
2024-11-20
Aktualijos, Aplinka, Transportas
Laikas: 4 min skaitymo
Kia EV6 elektromobilis | Gamintojo nuotr.

Kia EV6 elektromobilis | Gamintojo nuotr.

FacebookTwitterLinkedin

Kokie iššūkiai automobilių gamintojams kyla, lyginant, pavyzdžiui, su informacinių technologijų sektoriumi, kuris taip pat sprendžia ne tik gamybos, bet ir vėlesnių procesų taršos ar išteklių švaistymo rebusą?

 

Vidaus degimo variklių pabaiga

 

VšĮ „Žiedinė ekonomika“ vadovas ir Vartotojų aljanso tarybos narys Domantas Tracevičius sako, jog pagrindinė automobilių gamintojų dekarbonizacijos priemonė yra vidaus degimo variklių gamybos stabdymas ir 100 proc. perėjimas prie elektromobilių. Tai, anot jo, jau ir vyksta.

 

Nors elektromobilių rinkos žvaigžde išlieka „Tesla“, D. Tracevičius pabrėžia, jog kiti gamintojai sparčiai ją vejasi, po kelerių metų pozicijos rinkoje keisis. Pavyzdžiui, „Kia“ siekia visiškai neutralizuoti savo sukuriamą anglies dvideginį iki 2045 m., o iki 2030 m. pasiekti 40 proc. elektra varomų transporto priemonių pardavimo dalį savo asortimente. „Volkswagen“, „Ford“ ir „Toyota“ neutralumo CO2 emisijomis sieks iki 2050-ųjų, „Mercedes-Benz“ nusitaikė į 2039-uosius.

 

„Taip pat „Mercedes-Benz“ atidarė automobilių baterijų perdirbimo gamyklą. „Volkswagen“ investuoja į savo baterijų elementų gamybos įrenginių statybą Europoje, siekdami sumažinti CO2 pėdsaką tiekimo grandinėje. BMW įsipareigojo naudoti medžiagas tik iš tiekėjų, kurie laikosi etikos ir aplinkosaugos standartų. Jie taip pat dirba su baterijų perdirbimo technologijomis, kad efektyviai atgautų kuo daugiau išteklių. Vis daugiau gamintojų kalba apie tai, jog akumuliatorius gali gyvuoti ilgiau nei pati mašina“, – sako D. Tracevičius.

 

Apibendrinant, žaliųjų tikslų automobilių prekių ženklai sieks elektrifikuodami produktus, gamindami kiek įmanoma našiau, taupant išteklius, tobulindami tiekimo grandinę, imdamiesi perdirbimo iniciatyvų, mažindami tiesioginį ir netiesioginį poveikį aplinkai.

 

Kas galėtų padėti elektromobiliams pigti?

 

„Viena iš elektromobilių gigantus sparčiai besivejančių lyderių šiuo metu yra „Kia“, kas man atrodo gana netikėta, bet sveikintina. Kiti prekių ženklai taip pat stipriai vejasi. Jeigu jiems dar padėtų valstybių, kuriuose elektromobiliai parduodami, politika, būtų išvis nuostabu. Manau, kad turėtų būti brangiau išlaikyti automobilį su vidaus degimo varikliu ir, žinoma, kristi elektromobilių kainos“, – aiškina D. Tracevičius.

 

Be valdžios įsikišimo, vieną iš paramos priemonių didinant elektromobilių prieinamumą, jis įvardija didesnę antrinę jų rinką.

 

„Jei didžiosios korporacijos, kurios kas keletą metų atsinaujina automobilius, turėtų daugiau lengvatų ir pačios prioritetizuotų tik elektromobilių pirkimą, greičiau ir didesnis skaičius jų patektų į rinkos apyvartą, žmonėms juos įsigyti būtų pigiau“, – sako D. Tracevičius.

 

Ar tikrai elektromobiliai yra ekologiškesni?

 

Tačiau, besidžiaugiant elektromobilių rinkos augimu, iškyla aplinkosaugos šešėlyje tūnantis jų gamybos klausimas. Remiantis JAV (EPA) ir Europos (EEA) aplinkos apsaugos agentūrų duomenimis, elektromobilio gamybos procese į aplinką išskiriama iki 9 tonų CO2 ir tai gali būti net tona ar šiek tiek daugiau didesnė tarša nei gaminant įprastą automobilį. Vieno elektromobilio baterijai pagaminti sugeneruojama tiek pat CO2, kiek maždaug 600 įprastų nešiojamųjų kompiuterių baterijoms.

 

Informacinių technologijų saugumo konsultavimo įmonės „Punk Security“ įkūrėjas Vilius Pankauskas pasakoja, jog aktuali šioje temoje ne tik emisijos pėdsako problema. Mat dėl baterijų gamybos kenčia ir bioįvairovė.

 

„Dėl ličio ir kitų reikalingų cheminių elementų (daugiausia Čilėje ir Kinijoje) kasamos didžiulės duobės. Tą darant ardoma visa, kas gyva: taip naikinama biologinė įvairovė džiunglėse ir kitose tų kraštų gamtos vietose. O kuo toliau, tuo daugiau ir vis didesnių baterijų reikia“, – pasakoja V. Pankauskas.

 

Specialisto teigimu, tobulėjant kietojo būvio (angl. solid state) baterijoms, dėl kitokios jų sudėties šio pėdsako neliktų, tačiau artimoje ateityje šios technologijos proveržio nematyti. Nuolat svarstoma, kokia baterija galėtų būti ekologiškiausia, kurią būtų galima gaminti dideliu masteliu ir nekiltų užsidegimo rizikos.

 

Tracevičiaus vertinimu, elektromobiliai šiandieną – vienintelis kelias į dekarbonizaciją, tačiau jis pabrėžia, kad baterijų klausimas privalo būti sprendžiamas, nes problema tikrai yra.

 

„Manau, kad elektromobiliai vis tiek yra mažesnė blogybė. Jau vien dėl našumo. Kad judėtų, jiems reikia maždaug tris kartus mažiau energijos. Taip, baterijos turi ir socialinę, ir taršos stigmą, bet Europos Sąjungoje jau yra ir baterijų reglamentas: siekiama, kad gamyba taptų draugiškesnė žemei. Neabejoju, jog taip ir įvyks. Ateityje gamyba bus darnesnė, o automobilių baterijos tarnaus ilgiau negu pats automobilis, bus naudojamos vėl ir vėl“, – teigia D. Tracevičius.

 

Emisijos kompensavimas kitais būdais

 

Pereiti prie atsinaujinančios energijos visus sektorius įpareigoja Europos žaliasis kursas. Pagal jį automobilių išmetamųjų teršalų kiekis iki 2030 m. turėtų būti sumažintas 55 proc., o nuo 2035-ųjų nauji automobiliai turėtų būti tik netaršūs.

 

Transporto sektorius žengia panašiu keliu kaip ir rimtus anglies dvideginio mažinimo įsipareigojimus prisiėmusios technologijų įmonės, pavyzdžiui, „Apple“, „Google“. Negalėdamos tiesiogiai sumažinti energijos išteklių vartojimo, IT įmonės ekologinio pėdsako klausimą sprendžia pirkdamos CO2 kreditus.

 

Tarkime, jos sodina, superka miškus, stato atsinaujinančios energijos jėgaines. Automobilių gamintojų požiūris sutampa ir neišvengiamai sugeneruojamą emisiją jie sieks kompensuoti įvairiais žaliaisiais projektais.

 

IT sektoriui  – lengviau 

 

„Be gamybos, skaitmeniniame ir interneto pasaulyje tas pėdsakas atsiranda tik tada, kai mes kažkur padedame produktą. Vis daugiau elektros reikia duomenims, ypač kriptovaliutoms. Energijos efektyvumo prasme šis poreikis – neaprėpiamo dydžio. Skaitmeniniame pasaulyje tai ir yra pagrindinis iššūkis, bet štai transporto sektoriuje kalbėtume daugiausia apie taršą ir išskiriamą anglies dvideginį, gerokai didesniais mastais“, – dėsto V. Pankauskas.

 

Anot jo, transportui siekti dekarbonizacijos yra ir bus gerokai sunkiau nei skaitmeniniam sektoriui, tačiau bendrų taškų gamybos periode tikrai yra, kaip antai jau minėtos baterijos.

Įdomupaskaityti

Raseiniuose – naujas žaliasis plotas prie Stonų ir Garažų gatvių

Raseiniuose – naujas žaliasis plotas prie Stonų ir Garažų gatvių

2025-11-20
Kretingos rajone – dar vieno lopšelio-darželio rekonstrukcija

Kretingos rajone – dar vieno lopšelio-darželio rekonstrukcija

2025-11-20

 

Apibendrindamas, specialistas pažymi, kad ir kiekvienas vartotojas už tai iš dalies yra atsakingas, tad turėtų įprasti mažinti elektros suvartojimą visose srityse, kiek įmanoma. Taip pat trinti nebūtinus duomenis virtualioje erdvėje, vaizdo medžiagą savo skaitmeniniuose prietaisuose, pavyzdžiui, elektroninio pašto dėžutėse ar internetinėse saugyklose.

Žymos: APPLEČilėElektromobiliaiESKIAKinijaTESLA
DalintisDalintis

Panašios naujienos

Seinų delegacijos vizitas ir bendri ugniagesių mokymai Raseiniuose
Aktualijos

Seinų delegacijos vizitas ir bendri ugniagesių mokymai Raseiniuose

2025-11-20
Šiuolaikiniai spąstai –  priklausomybės– kaip nepamesti savęs?
Aktualijos

Šiuolaikiniai spąstai – priklausomybės– kaip nepamesti savęs?

2025-11-20
Šiauliuose „Maltiečių sriuba“ šiemet 20-oji
Aktualijos

Šiauliuose „Maltiečių sriuba“ šiemet 20-oji

2025-11-19
Gydytojai įspėja: bakterijų atsparumas dėl antibiotikų auga − jos pražudo daugiau žmonių nei ŽIV
Aktualijos

Gydytojai įspėja: bakterijų atsparumas dėl antibiotikų auga − jos pražudo daugiau žmonių nei ŽIV

2025-11-19
Naujiena Lietuvos parduotuvėse: pirkėjų amžių tikrins dirbtinis intelektas
Aktualijos

Kodėl „Black Friday“ pavirto į „Black November“, o Kalėdos prasideda spalį?

2025-11-19
Šiandienos „Cloudflare“ sutrikimai: Kas nutiko ir kodėl pusė interneto „lūžo“?
Aktualijos

Šiandienos „Cloudflare“ sutrikimai: Kas nutiko ir kodėl pusė interneto „lūžo“?

2025-11-18
Klaipėda išsirinko 2025 metų Kalėdinę eglutę
Aktualijos

Klaipėda išsirinko 2025 metų Kalėdinę eglutę

2025-11-18
Klaipėdos rajonas kuria naujas socialines paslaugas
Aktualijos

Klaipėdos rajonas kuria naujas socialines paslaugas

2025-11-18
Statistika neramina: rudenį dėl didelio greičio daugėja avarijų ir sužalojimų
Lietuva

Statistika neramina: rudenį dėl didelio greičio daugėja avarijų ir sužalojimų

2025-11-18
Madingi ar tvarūs? Kaip susikurti namus, kuriuose gera būti
Aktualijos

Madingi ar tvarūs? Kaip susikurti namus, kuriuose gera būti

2025-11-18

Skaitomiausia

Versliausia Lietuvos bendruomenė: neužteko lydekai paliepti
Gyvenimas

Versliausia Lietuvos bendruomenė: neužteko lydekai paliepti

2016-10-21
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras
Gyvenimas

Praktiniai patarimai, kaip rūkyti šalto rūkymo dešras

2025-06-02
Finansai

Grynųjų laikas baigėsi? 90 proc. lietuvių atsiskaityto kortele

2025-11-20
Elektroninė komercija
Naujienos

Kodėl AI SEO tampa kritiniu verslo ginklu: ateities klientai renka rekomendacijas iš AI, o ne reklamos

2025-11-17

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Kosminiai P. Danisevičiaus metimai išplėšė palangiškių pergalę prieš Jurbarko ekipą

Kosminiai P. Danisevičiaus metimai išplėšė palangiškių pergalę prieš Jurbarko ekipą

2025-11-23
RKL sezoną pradėjęs T. Kymantas vėl vilkės palangiškių aprangą

RKL sezoną pradėjęs T. Kymantas vėl vilkės palangiškių aprangą

2025-11-23
Čempionų vardą ginantys „Telšiai“  sustabdė Kėdainių sporto centro pergales

Čempionų vardą ginantys „Telšiai“ sustabdė Kėdainių sporto centro pergales

2025-11-23
Klaipėdoje – kritę asmeniniai rekordai ir galinga plungiškių pergalė

Klaipėdoje – kritę asmeniniai rekordai ir galinga plungiškių pergalė

2025-11-23

Aikštėje prie Gargždų kultūros centro nušvis pagrindinė Klaipėdos rajono Kalėdų eglė

2025-11-22
Palangos ledas – šventinis atidarymo koncertas

Palangos ledas – šventinis atidarymo koncertas

2025-11-21

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Versliausia Lietuvos bendruomenė: neužteko lydekai paliepti

Versliausia Lietuvos bendruomenė: neužteko lydekai paliepti

2016-10-21
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25

Naujausi

Kosminiai P. Danisevičiaus metimai išplėšė palangiškių pergalę prieš Jurbarko ekipą

Kosminiai P. Danisevičiaus metimai išplėšė palangiškių pergalę prieš Jurbarko ekipą

2025-11-23
RKL sezoną pradėjęs T. Kymantas vėl vilkės palangiškių aprangą

RKL sezoną pradėjęs T. Kymantas vėl vilkės palangiškių aprangą

2025-11-23
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.