Daiva BARTKIENĖ
„ŪP“ korespondentė
Gedulo ir vilties dienos išvakarėse Jurbarko savivaldybė paskelbė iš „Lietuvos geležinkelių“ perimanti Varlaukio geležinkelio stotį ir planuojanti joje įkurti Tremties muziejų. Nors traukiniai pro šią stotį vis dar važiuoja, pastatas jau daug metų stovi nenaudojamas.
AB „Lietuvos geležinkeliai“ filialo „Klaipėdos geležinkelių infrastruktūra“ vyriausiojo inžinieriaus Aldo Milišiūno duomenimis, Varlaukio geležinkelio stotis pastatyta dar 1933 metais. Maždaug tuo metu greta pradėjo kurtis ir Lybiškių gyvenvietė.
1941–1953 metais iš Varlaukio geležinkelio stoties gyvuliniais vagonais tūkstančiai Jurbarko krašto žmonių buvo išvežti į tremtį Sibiro platybėse. Pernai ant stoties pastato atidengta šiuos skaudžius įvykius įamžinanti atminimo lenta.
Perimti Varlaukio geležinkelio stoties pastatą „Lietuvos geležinkeliai“ Jurbarko savivaldybei pasiūlė prieš keletą metų, tačiau perdavimo procesas užtruko, Vyriausybė šiemet pareikalavo patikslinti, kokiai paskirčiai savivaldybė šį pastatą norėtų perimti.
„Mes įsivaizduojame tik vieną galimybę – šiame istoriniame pastate turi būti įamžintos mūsų krašto tremtinių kančios. Vien 1948 m. gegužę iš šios stoties į tragišką lemtį ešalonu Nr. 97921 į Krasnojarsko kraštą buvo išvežta daugiau kaip 500 Jurbarko rajone gyvenančių šeimų – mokytojų, ūkininkų. Dalis jų tremties vietos nepasiekė, nes prie Ufos sostinės ešelonas pateko į traukinių katastrofą“, – „Ūkininko patarėjui“ sakė Varlaukio geležinkelio stoties pastatą apžiūrėjusi Jurbarko r. savivaldybės administracijos direktorė Vida Rekešienė.
Direktorė neslėpė, kad savivaldybės planais steigti Varlaukio geležinkelio stotyje muziejų vietiniai tremtiniai nėra labai patenkinti.
„Jie norėtų, kad visi kultūriniai objektai būtų sukoncentruoti Jurbarke, nes vyresnio amžiaus žmonėms mieste lengviau juos pasiekti. Bet Jurbarko krašto muziejuje dėl patalpų stokos tremties ekspozicijai trūksta vietos, patys tremtiniai kiekviena liūdno atminimo proga vyksta į Varlaukį ir dega žvakeles ant geležinkelio bėgių“, – aiškina V. Rekešienė.
Pasak savivaldybės administracijos direktorės, Varlaukio geležinkelio stoties pastatas turi unikalų, ne tik prieškario geležinkelio statinius, bet ir tremties laikotarpį menantį peroną, stotyje išliko unikalus laukiamasis su bilietų kasa. Šiai pastato daliai reikėtų tik kosmetinio remonto.
Tačiau didžioji dalis stoties pastato reikalauja kur kas didesnių investicijų, todėl, savivaldybės administracijos nuomone, reikia kuo greičiau rengti ir teikti programoms Varlaukio geležinkelio stoties pastato atnaujinimo ir pritaikymo bendruomenės poreikiams investicinį projektą.
Perimti iš „Lietuvos geležinkelių“ Varlaukio geležinkelio stotį savivaldybės prašo ir Lybiškių kaimo bendruomenė. Kaimo istoriją rašanti bibliotekininkė Laimutė Keterienė „ŪP“ teigė, kad kaimui ši vieta labai svarbi.
„Su geležinkelio stotimi susijęs daugelio mūsų krašto šeimų gyvenimas – vieni čia dirbo, kiti prie šios stoties lakstydami užaugo, traukinių ūkavimai mums yra gražiausia muzika, o dundėjimas niekada netrukdė. Dabar traukiniai pravažiuoja retai, tačiau stotis nėra pamiršta. Mūsų jaunavedžiai fotografuojasi ant bėgių, stotį lanko iš toli atvykstantys buvusių tremtinių vaikai. Jei ją nuspręstų nugriauti, visiems būtų gaila“, – sakė L. Keterienė.
Varlaukio geležinkelio stotis buvo uždaryta 2001 m. rugpjūčio 28 d., tada be darbo liko 17 žmonių. Iki tol pro Lybiškius ėjo trys keliai, čia sustodavo prekiniai ir keleiviniai traukiniai, stotyje veikė ryšinė, buvo įrengti sandėliai, trys butai geležinkelininkams. Buvęs geležinkelininkas Jonas Ivanauskas dar ir dabar gyvena stoties pastate – ir nuo nuniokojimo saugo nenaudojamus statinius.
„Lietuvos geležinkelių“ filialo „Klaipėdos geležinkelių infrastruktūra“ vyriausiasis inžinierius A. Milišiūnas teigia, kad atsarginiai geležinkelio bėgiai buvo išmontuoti 2003 m., sumažėjus eismo intensyvumui. Varlaukyje uždarius geležinkelio stotį, pradėjo nykti ir gyvenvietė. Eržvilko seniūno Gintaro Kaspučio skaičiavimais, dabar Lybiškiuose yra likę tik apie 500 gyventojų.
Autorės nuotraukos