Prieš metus į Klaipėdos miesto gatves išriedėję nauji ekologiški dujomis varomi MAN autobusai užkliuvo jų įsigijimą tikrinusiai VšĮ Centrinei projektų valdymo agentūrai (CPVA). Dėl to, kad variklis gali būti užvedamas ne vien start/stop jungikliu, o ir užvedimo raktu…
,,Tikrai skųsime šį sprendimą, nes tai ne tik finansų, bet ir teisingumo principų reikalas: negalima pridengiant formaliais teisės aktų pažeidimais bloginti sąlygų klaipėdiečiams“, – sako Gintaras Neniškis, Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorius.
CPVA priėmė sprendimą, kad Klaipėdos miesto savivaldybės administracija (KMSA) bei projekto partneris UAB „Klaipėdos autobusų parkas“ (KAP) turi grąžinti 415 tūkst. eurų ES paramos lėšų už pirkimų procedūrų pažeidimus. Pirkimų procedūras vykdė projekto partneris UAB „Klaipėdos autobusų parkas“. KMSA ir KAP nesutinka su tokiu vertinimu ir CPVA sprendimą skųs Lietuvos administracinių ginčų komisijai.
Klaipėdos miesto savivaldybės administracijai atsiųstame CPVA sprendime įvardijami du autobusų įsigijimo pažeidimai, kurie esą yra esminiai bei pažeidžia skaidrumo ir lygiateisiškumo principus. Su tuo kategoriškai nesutinka pirkimo procedūras vykdžiusi bendrovė ir Savivaldybės administracija.
„Paskelbus pirkimą pačių tiekėjų prašymu bei laikydamiesi skaidrumo bei atvirumo principų pataisėme techninę klaidą, nepastebėtą konkurso sąlygų rengimo metu, – techninės specifikacijos punktą, numatantį, kad nauja transporto priemonė laikoma tokia, kuri yra nuvažiavusi ne daugiau kaip 6000, o ne iki 1000 kilometrų. Tai reglamentuoja Lietuvos Respublikos teisės aktai, t. y. LR pridėtinės vertės mokesčio įstatymas bei 2009 m. birželio 26 d. Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos Finansų ministerijos generalinio direktoriaus įsakymas „Dėl importuojamų naudotų transporto priemonių muitinio įvertinimo taisyklių patvirtinimo“. Be to, pristatant autobusus į Lietuvą iš gamintojų valstybių tenka įveikti didesnį nei 1000 kilometrų atstumą. O kitą punktą papildėme dviem žodžiais, kad variklis gali būti užvedamas ne vien start/stop jungikliu, o ir užvedimo raktu. Eksploatacine prasme – tai lygiavertis sprendimas, kartu ir mažareikšmis, nesukuriantis jokios vertės, tad net nevertas diskusijos. Noriu priminti, kad projektu siekiama mažinti viešojo transporto sukeliamą aplinkos taršą, todėl įsigyti ekologiški suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai. Bet kartu keliu klausimą, ar aplinkos taršą mažina raktelis arba mygtukas?“, – retoriškai klausia Vaidas Ramanauskas, UAB „Klaipėdos autobusų parkas“ generalinis direktorius.
Pasak vadovo, nė vienas iš dviejų pakoreguotų punktų nekėlė papildomų, naujų reikalavimų, tad pastarųjų ir nekvestionavo gamintojai ar autobusų tiekėjai. Tačiau tikrintojų teigimu, atlikus įvardintas techninių specifikacijų korekcijas, pirkimą reikėjo pratęsti arba nutraukti ir skelbti iš naujo.
Be kita ko, V. Ramanauskas primena, jog CPVA pirkimą tikrino pagal visas privalomas procedūras skirtinguose etapuose, įskaitant patikras, pasirašius transporto priemonių priėmimo-perdavimo aktą, ir nenustatė jokių pažeidimų bei patvirtino mokėjimų prašymus, o vėliau pervedė pinigus.
„Pastaruoju metu per Lietuvą „eina“ ne tik viruso, bet ir CPVA tikrinimų banga – tikrinami pirkimai, trukdoma juos baigti, reikalaujama sugrąžinti išmokėtas lėšas“, – komentuoja KAP vadovas.
Klaipėdos miestui pernai nupirktų 18 miesto autobusų kaina siekė 4, 884 mln. eurų. Kad skirta beveik 10 procentų projekto sumos siekianti nuobauda yra neproporcinga ir pažeidimų traktuotė prasilenkia su protingumo kriterijais, neabejoja ir Klaipėdos miesto savivaldybės administracija.
„Procesai vyko ne mano direktoriavimo laikais, tai galėčiau ranka numoti. Tačiau kai tikrintojai kalba apie pažeidimus, aš užduodu paprastą klausimą: kam padaryta žala? Ir atsakymo nerandu. Mūsų žiniomis, negauta nė vieno šiame pirkime dalyvavusio tiekėjo pretenzija, iš Viešųjų pirkimų tarnybos irgi nėra pastabų. Nauji ekologiški autobusai per metus į Klaipėdos orą išmeta 100 tonų mažiau teršalų, klaipėdiečiai ir miesto svečiai kvėpuoja švaresniu oru, važiuoja komfortišku viešuoju transportu. Bet tikrinančios institucijos ekspertai lygioje vietoje sugeba įžvelgti menamą pirkimo procedūrų pažeidimą ir atima 10 procentų viso projekto vertės. Paprasčiau tariant, iš Klaipėdos atimami du ekologiški autobusai, švaresnis oras ir kelionės komfortas. Dėl to esame priversti kreiptis į teismą“, – tvirtina Gintaras Neniškis, Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorius.
Pagal Lietuvoje galiojančią tvarką CPVA sprendimas dėl pažeidimo per mėnesį gali būti apskųstas Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai arba teismui Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
Naujieji MAN autobusai buvo įsigyti vykdant projektą „Klaipėdos miesto viešojo transporto atnaujinimas“, kuris finansuotas iš ES struktūrinių fondų bei Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos lėšų. EURO 6 ekologinį standartą atitinkantys ir suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomi 8 standartiniai bei 10 prailgintų žemagrindžių autobusų Klaipėdoje kursuoja nuo praėjusių metų rugsėjo.
Klaipėdos miesto savivaldybės inf.