Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Antradienis, 4 lapkričio
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Telšiai
  • Plungė
  • Klaipėda
  • Šiauliai
  • Kretinga
  • Tauragė
  • Mažeikiai
  • Kelmė
  • Rietavas
  • Akmenė
  • Palanga
  • Pagėgiai
  • Raseiniai
  • Skuodas
  • Jurbarkas
  • Šilutė
Žemaitijos gidas
  • Įdomu
  • Kriminalai
  • Sportas
  • Kultūra
  • Politika
  • Laisvalaikis
  • Technologijos
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Žemaitijos gidas
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Pradžia » Technologijos » „Metų automobilis 2025“: automobilių industrijos krizė ir kiti demonai

„Metų automobilis 2025“: automobilių industrijos krizė ir kiti demonai

Paulius Liškauskas
2024-11-29
Technologijos, Transportas
Laikas: 4 min skaitymo
Automobilis

Automobilis | Freepik

FacebookTwitterLinkedin

Iki „Metų automobilio 2025“ finalo ir nugalėtojų paskelbimo lieka valandos – pats laikas pakalbėti apie dramblį kambaryje. Ar automobilių pramonė šiuo metu iš tiesų išgyvena krizę? Atrodytų, kokia krizė, kai JAV elektromobilių gamintojo „Tesla“ rinkos vertė neseniai pasiekė magišką trilijono JAV dolerių ribą?  Visgi,  investuotojų akyse „Tesla“ yra ne tiek automobilių, kiek technologijų įmonė, o ir jos vertė vis mažiau koreliuoja su pagamintų ar parduotų elektromobilių skaičiais.  Gali būti ir taip, kad „Tesla“ tiesiog atspindi automobilių industrijos būseną, kuomet naujokai auga, o rinkos senbuviams tenka  uždaryti gamyklas ir spręsti technologinio virsmo problemas, tuo pat metu ginantis nuo Kinijos elektromobilių antplūdžio. Taigi, čia jau krizė ar tiesiog nauja realybė? Šią temą „Metų automobilio 2025“ rėmuose vykusioje konferencijoje PLUG-IN  gvildeno Lietuvos žurnalistų autoklubo valdybos narys Paulius Sviklas ir VILNIUS TECH universiteto docentas, Automobilių inžinerijos katedros mokslininkas Dr. Romualdas Juknelevičius. 

P.Sviklas koncentravosi į elektromobilių rinką, kuri, sprendžiant iš viešosios erdvės, ėmė ir sustojo, tuo tarpu Dr. R.Juknelevičius mėgino įvertinti visos industrijos būseną. Įdomu tai, kad ir vienas, ir kitas kėlė tą patį klausimą: ar tikrai? Ar tikrai krizė?

P.Sviklas pažymėjo, kad viešojoje erdvėje galima nesunkiai rasti įrodymų, kad elektromobilių pardavimo apimtys smuko dramatiškai, o kai kuriose Europos rinkose krytis šiemet siekia kelias dešimtis procentų. „To paties paklausiau ir ChatGPT, kuris, su jam būdingu atsargumu, konstatavo, kad rinka stoja, o šį pokytį lemia ekonominiai faktoriai, mažėjančios valstybės subsidijos ir vartotojų abejonės ieškant lankstesnių opcijų, pavyzdžiui, hibridinių automobilių. Mano manymu, itin spartų elektromobilių rinkos dalies augimą nemaža dalimi nulėmė išorinės paskatos ir naujovių nuolat ieškanti auditorijos dalis. Subsidijoms mažėjant, o ankstyviesiems entuziastams jau turint elektromobilius, jų paklausa natūraliai sumažėjo“, – svarstė P.Sviklas.

Tačiau jis padėties nelinkęs dramatizuoti. Pasak jo, rinkos problemos atrodo didesnės nei iš tiesų yra, jei vertini tik dalį faktorių. Pavyzdžiui, šiemet per 9 mėnesius, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, naujų elektromobilių Lietuvoje parduota mažiau (1288 šiemet, 1491 pernai), tačiau, skaičiuojant kartu su naudotais – kiekis ir toliau didėja (3953 šiemet, 3433 pernai).

Paulius Sviklas

„Suprantama, pokyčiai atrodo didesni ir dėl itin žemos palyginamosios bazės, tačiau tendencijos, manau, išliks panašios. Nes, objektyviai vertinant, elektromobilis jau šiandien turi daugiau privalumu nei automobilis su vidaus degimo varikliu. Elektromobilio eksploatacija pigesnė, važiavimo komfortas didesnis, nuvažiuojamas atstumas panašus. Kaina taip pat panaši, o jei teikiamos subsidijos elektromobilis jau yra pigesnis. Maža to, automobiliai bus labiau apmokestinami, tad finansinė paskata vis labiau links elektromobilio link. Vienintelis akivaizdus įprasto automobilio pranašumas – energijos papildymo procesas“, – pažymėjo P.Sviklas.

Prie nepatogumų galima priskirti ir vis dar per mažai išplėtotą įkrovimo stotelių infrastruktūrą, tačiau kaip jau skelbta, Lietuvoje iki 2030 viešųjų įkrovimo stotelių skaičius turėtų išaugti iki 6000.

R.Juknelevičius kalbėjo, kad nepaisant prastų naujienų apie Europoje uždaromas gamyklas ir mažėjančius pardavimus, automobilių industrija nelabai atitinka klasikinį ekonominės krizės apibrėžimą, kuomet per trumpą laiką dramatiškai mažėja turto vertė ir atsiranda perteklinė prekių pasiūla.

„Kita vertus, akivaizdu, kad logiškas procesas, kuomet vidaus degimo variklius nuosekliai išstumia elektros varikliai, šiuo metu stoja dėl kelių priežasčių. Pirmiausia, elektromobilių gamybos sąnaudos vis dar palyginti didelės, o potenciali pelno marža labai maža. Antra, entuziastų banga nuslūgo, didžioji vartotojų dalis į elektromobilius vis dar žvelgia nepatikliai. Trečia – geopolitinė dedamoji. Kinija dominuoja elektromobilių komponentų, ypač baterijų, rinkoje, todėl rinkoje vyrauja disbalansas. Man atrodo suprantama, kad vartotojai kol kas renkasi hibridus ar įkraunamus hibridus ir stebi situaciją, kuri smarkiai nesikeis, jei Vakarų gamintojai nepajėgs diversifikuoti tiekimo, plėsti perdirbimo pajėgumus ir patys gaminti komponentįų“, – pažymėjo VILNIUS TECH docentas.

Įdomupaskaityti

Būkite kantrūs – Vėlinių savaitgalį kelyje bus ir ypač retai vairuojantys

Būkite kantrūs – Vėlinių savaitgalį kelyje bus ir ypač retai vairuojantys

2025-10-30
Kompiuteris

Europietiškos programinės įrangos alternatyvos, mažinančios priklausomybę nuo JAV ir Kinijos technologijų gigantų

2025-10-29

Pasak R.Juknelevičiaus, Europos automobilių industrijoje pasigirsta vis daugiau nuomonių, kad rinka perreguliuojama, politikai pernelyg skubina perėjimo prie elektros variklių procesą, o vyriausybės tiesiog neįvertino automobilių pramonės ir satelitinių šios industrijos verslų svorio ir galimo šios šakos krizės poveikio Europos ekonomikai. Kitaip tariant, Europos automobilių gamintojai tampa nekonkurencingi.

Dr. Romualdas Juknelevičius

R.Juknelevičius pažymėjo, kad problema spręstina tiek racionaliau reguliuojant Europos rinką, tiek siekiant suvienodinti globalios rinkos žaidimo taisykles, tiek daugiau investuojant į inovacijas ir technologijas.

Taigi, automobilių industrija išgyvena krizę? Greičiau, virsmą. Kuris gali tapti krize laiku nereaguojant į pokyčius.

Beje, pokyčiai automobilių industrijoje šiek tiek primena evoliucijos procesą – Žemėje iki šiol būta 5 taip vadinamų masinių rūšių išnykimų, kuriuos sukėlė fundamentalūs gyvenamosios aplinkos pokyčiai. Po kataklizmų išlikdavo tik prie pokyčių žaibiškai prisitaikiusios rūšys, o tuščias vietas pamažu užimdavo naujos gyvybės formos. Panašu, kad automobilių industrija išgyvena panašų virsmą.

Įdomi detalė: šios savaitės pradžioje „Tesla“ vertė biržoje siekė 1,09 trilijono dolerių. Vieną trilijoną ir 90 milijardų dolerių. Tuo tarpu JAV automobilių rinkos gigantų „General Motors“ ir „Ford“ rinkos vertė sudėjus kartu siekė 104 milijardus dolerių. Tai yra, tik šiek tiek daugiau nei „Tesla“ skaičiai po kablelio.

„Metų automobilis 2025“ paaiškės jau šįvakar. Metų automobiliais taps trys pretendentai, besivaržantys klasėse iki 40 000, 60 000 eurų ir daugiau nei 60 tūkst. eurų. Kas taps nugalėtoju? Klasika? Įkraunamas hibridas? Elektromobilis?

Kad ir kaip būtų, tai bus dar vienas situacijos automobilių industrijoje atspindys.

Žymos: Automobiliai
DalintisDalintis

Panašios naujienos

Štai, kas ryja jūsų telefono atmintį: patarė, kaip ją greitai atlaisvinti
Naujienos

Štai, kas ryja jūsų telefono atmintį: patarė, kaip ją greitai atlaisvinti

2025-10-27
Per šias Vėlines prognozuojamas dar intensyvesnis eismas – teks apsišarvuoti kantrybe
Aktualijos

Per šias Vėlines prognozuojamas dar intensyvesnis eismas – teks apsišarvuoti kantrybe

2025-10-22
Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?
Aktualijos

Ištrinti neįmanoma: kas nutinka jūsų informacijai, įkeltai į dirbtinio intelekto modelį?

2025-10-20
Vienatvė ryšio amžiuje: tyrimai atskleidžia, kas gali padėti vyresniems šeimos nariams
Gyvenimas

Vienatvė ryšio amžiuje: tyrimai atskleidžia, kas gali padėti vyresniems šeimos nariams

2025-10-07
Saugaus eismo savaitė: policija vykdys daug tikrinimų
Lietuva

Spalį šalies keliuose laukiantys reidai

2025-10-02
Transportas

Aklosios vilkikų zonos veikia visai kitaip nei lengvuosiuose automobiliuose, kaip saugotis?

2025-09-30
Už kiek parduotumėte savo „Facebook“ paskyrą? Programišiai tai daro už mažiau nei 1 eurą
Technologijos

Už kiek parduotumėte savo „Facebook“ paskyrą? Programišiai tai daro už mažiau nei 1 eurą

2025-09-26
„Xiaomi“ pristatė naujus išmaniuosius telefonus – į rinką žengia „T15“ serijos flagmanai
Technologijos

„Xiaomi“ pristatė naujus išmaniuosius telefonus – į rinką žengia „T15“ serijos flagmanai

2025-09-25
Ekspertas pataria, kaip tinkamai paruošti motociklą žiemai ir išsaugoti jo vertę
Transportas

Ekspertas pataria, kaip tinkamai paruošti motociklą žiemai ir išsaugoti jo vertę

2025-09-24
Šiemet tūkstančiu daugiau abiturientų įstojo į profesines mokyklas, populiariausios – inžinerinės profesijos
Mokslas ir studijos

Studentai masiškai naudoja dirbtinį intelektą: ką daryti, kad studijų metai nepasibaigtų vos prasidėję

2025-09-23

Skaitomiausia

Moterų choras Plungė suskambo Karpatų papėdėje
Kultūra

Moterų choras Plungė suskambo Karpatų papėdėje

2025-10-28
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?
Įdomu

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25
Vagystė
Akmenė

Akmenės rajono policijos pareigūnai išaiškino įsilaužimą į laikinai negyvenamą namą ir sulaikė asmenį, įtariamą šio nusikaltimo padarymu

2025-10-29
Policijos keturatis
Mažeikiai

Mažeikių rajono policijos komisariatui – naujas keturratis

2025-10-31
Sporto inventorius
Naujienos

Neringa kviečia sporto bendruomenę teikti paraiškas 2026 metų projektų finansavimui

2025-10-30

Reklama

Verta pamatyti Verta pamatyti Verta pamatyti

Vietos naujienos

Šiauliečiai pritaria Lieporių parko atnaujinimui

Šiauliečiai pritaria Lieporių parko atnaujinimui

2025-11-03
Iš dviženklio deficito išlipę šiauliečiai įspūdingu ketvirtuoju kėliniu parbloškė „Neptūną“

Aštuntasis šiauliečių laimėjimas tarpusavio mačuose su Klaipėdos „Neptūnu“

2025-11-03
Žvakės

Artėjant Vėlinėms aplankyti išėjusių Palangos savivaldybės tarybos narių, miesto garbės piliečių kapai

2025-11-03
19 taškų deficitą prieš vicečempionus nubraukę palangiškiai nutraukė nesėkmių seriją

19 taškų deficitą prieš vicečempionus nubraukę palangiškiai nutraukė nesėkmių seriją

2025-10-31
NKL dublerių mūšyje – Klaipėdos „Neptūno-Akvaservis“ triumfas

NKL dublerių mūšyje – Klaipėdos „Neptūno-Akvaservis“ triumfas

2025-10-31
Čempionų vardą ginančių „Telšių“ pergalė

Čempionų vardą ginančių „Telšių“ pergalė

2025-10-31

Apie Žemaitijos gidą

Žemaitijos gidas

Žemaitijos krašto naujienų portalas, pateikiantis tiesiai Tau aktualias žinias ir įvykius.

Populiariausi

Moterų choras Plungė suskambo Karpatų papėdėje

Moterų choras Plungė suskambo Karpatų papėdėje

2025-10-28
Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

Ką reikia žinoti apie rūkytas dešras?

2023-05-25

Naujausi

Gydytoja įspėja: peršalus griebtis antibiotikų – didelė klaida

Gydytoja įspėja: peršalus griebtis antibiotikų – didelė klaida

2025-11-04
Berniukai vis dar spaudžiami savo vertę įrodyti jėga, o mergaitės – nuolankumu

Berniukai vis dar spaudžiami savo vertę įrodyti jėga, o mergaitės – nuolankumu

2025-11-04
  • Paskelbk naujieną
  • Rašyti redakcijai
  • Reklama
  • Privatumo politika
  • Susisiekite

© Žemaitijos gidas.

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Aplinka
  • Įdomu
  • Krašto apsauga
  • Kriminalai
  • Kultūra
  • Laisvalaikis
  • Receptai
  • Sportas
  • Sveikata
  • Transportas
  • Žinios
    • Akmenė
    • Jurbarkas
    • Kelmė
    • Klaipėda
    • Kretinga
    • Mažeikiai
    • Palanga
    • Plungė
    • Pagėgiai
    • Raseiniai
    • Rietavas
    • Šiauliai
    • Šilutė
    • Skuodas
    • Tauragė
    • Telšiai

© Žemaitijos gidas.